چکیده:
هدف این پژوهش،اعتبارسنجی الگوی مدیریت عملکرد اعضای هیأت علمی بر اساس مؤلفههای سرمایه فکری است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش، یک روش آمیخته (کمی- کیفی) بوده و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی ازنوع پیمایشی است. . به منظور تلخیص ابعاد مذکور، با انجام آزمون تحلیل عاملی، 4 عامل «دانش کاری و مدیریت» ، «برنامه ریزی و ایجاد مهارتهای حرفهای در امر آموزش و پژوهش»، «ارتباطات مؤثر، شفاف و تعهد سازمانی» و «رفتار متعادل و مدیریت زمان» بعنوان متغیرهای عمده مدیریت عملکرد اعضای هیأت علمی انتخاب شدهاند. همچنین 3 عامل «انسانی»، «ساختاری» و «ارتباطی» در قالب 9 مؤلفه اصلی بعنوان ابعاد و متغیرهای عمدة سرمایه فکری انتخاب گردیدهاند. و بالاخره میزان تناسب الگوی مذکور از نظر متخصصان ، در 6 عامل اصلی تحت عنوان «فلسفه و اهداف الگو»، «عامل انسانی» ، «عامل ساختاری»، «عامل رابطهای»، «عامل اصول اجرائی» و «عامل ارزشیابی و بازخورد» ارائه گردیده است. عوامل 6 گانه مذکور، در مجموع 05/90 درصد واریانس را تبیین نمودهاند که درصد مورد قبول و بالائی قلمداد شده است همچنین این عوامل 70 تا 100 درصد در سطح خیلی زیاد، زیاد و تا حدودی مورد تأیید متخصصان قرار گرفته و تحلیل عاملی تأییدی نیز، حاکی از برازش عالی الگوی پژوهش بوده است.
Avalidation of the performance management model of faculty members based on the components of intellectual capital. From the viewpoint of information gathering, it is a survey descriptive. Survey research community, All faculty members of Karaj Islamic Azad University. . Data gathering tool, two researcher- made questionnaires design a performance management model for faculty embers based on the components of intellectual capital, one functional executive management, and a questionnaire on the appropriateness of the model from specialists and a standard capital questionnaire The Idea of Benati (2004) and the acquired data, Bastat In order to investigate the dimensions of performance management” intellectual capital and also to evaluate the appropriateness of the model with the opinion of experts, one- sample T- test was used. The results of this study showed that all variables were considered to be relevant. In other words , Performance management in the 27lh and 1,Z7th components an dimensions of intellectual capital in 3 dimensions of human capital , structural capital and customer (communication), and 42 components were identified. The Cronbach’s alpha coefficient of the performance management questionnaire (98%) and the questionnaire of the model’s appropriateness are obtained by experts (81%) . Also , the Cronbach’s alpha coefficient is the standard questionnaire of Intellectual Capital Benati (2004) of 87% . The confficients for the three questionnaires are indicative of the reliability of the instrument of measurements. The results of this research indicate that the model is highly specialized by experts
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده از تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای حاکی از تأیید همه ابعاد که به منظور تلخیص ابعاد مذکور، با انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، ٤ عامل «دانش کاری و مدیریت »، «برنامه ریزی و ایجاد مهارت های حرفه ای در امر آموزش و پژوهش »، «ارتباطات مؤثر، شفاف و تعهد سازمانی» و «رفتار متعادل و مدیریت زمان » به عنوان متغیرهای عمده مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی انتخاب شده اند، بود.
در پاسخ به سؤال سوم پژوهش ، با توجه به یافته های سؤال اول و دوم و دستیابی به ابعاد و مؤلفه های مدیریت عملکرد و سرمایه فکری و نظر به اینکه برای طراحی یک الگوی پویا، دقیق و جامع مدیریت عملکرد چهار مرحله در طراحی و اجرای آن یعنی تعیین اهداف و استراتژی ها، معیارهای اندازه گیری و استانداردها، عواقب و پیامدها و بازخورد وجود دارد (عبدالهی، ١٣٩٢) و همچنین با توجه به عوامل مؤثر در اجرای فرآیند مدیریت عملکرد ازجمله چارچوب اصولی برای اندازه گیری عملکرد، سازگاری شاخص های ارزیابی با اهداف ، اقتضائات محیطی، واقع گرا بودن و نگرش سیستمی (کریمی جعفری، ١٣٩٤) و نیز مطالعه گسترده پیشینه موضوع و مبانی نظری و تجربی مدیریت عملکرد و سرمایه فکری و بررسی پژوهش های صاحب نظران ، ازجمله محمدی و شریف زاده (١٣٩٦)، قلی پور (١٣٩٥)، هدویگا١ (٢٠١٦)، دیویس ٢ (٢٠٠٨)، چن و همکاران ٣ (٢٠١٤)، مورا و همکاران (٢٠٠٦) و کاست ٤ (٢٠١٥) و به استناد مصاحبه های مختلف با صاحب نظران و متخصصان ، الگوی مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی بر اساس مؤلفه های سرمایه های سرمایه فکری 1.