چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تحقیق آسیبشناسی نظام آموزشهای فنیحرفهای براساس مدل تعالی سازمانی، از نظر ماهیت: اکتشافی با رویکرد کیفی-کمی، و از منظر نتایج: کاربردی است. جامعه مورد مطالعه درمرحله کیفی شامل خبرگان وصاحبنظر، کلیه کارشناسان ومدیران آموزشی ونیزصاحبنظران بخشهای آموزشی شاغل درنهادهای رسمی وغیردولتی سازمان فنی وحرفهای شهرتهران میباشد.جامعه آماری دربخش کمی کلیه کارکنان سازمان فنی وحرفه ای درنظرگرفته شد. تعداد 1235 نفرتحت عنوان کارمنددرسازمان فنی وحرفه ای شهرتهران درسال 1397 ساکن می باشند که تعداد 292 نفربه عنوان حجم نمونه انتخاب شد. به منظور گردآوری داده ها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختاریافته (بخش کیفی) و پرسشنامه (بخش کمی) استفاده شد. به منظور محاسبه پایایی مصاحبه از روش پایایی بین دوکدگذار و به منظور روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد؛ که نتایج بیانگر روا و پایا بودن بود. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون تی تک نمونهای) استفاده شد. داده های به دست آمده از طریق آزمون tتک نمونه ای و مدلسازی تحلیل عاملی تأییدی و بـا استفاده از نرم افزار spss ،Lisrel تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که با توجه به تحلیل مصاحبهها و پرسشنامههای صورت صورت پذیرفته برمبنای 65 مفهوم در 6 خرده مقیاس تدوین و دراختیارکارکنان قرارگرفت. نتیجه اینکه آزمون دراین 6 آسیب (اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، علمی، مدیریتی و رهبری) معنادارمیباشد.
The purpose of this study was to investigate the pathology of the technical education system based on the organizational excellence model. This research is in terms of its nature: exploratory, from the perspective of the method: quantitative and qualitative and from the perspective of the results: applied. The population of the study was a qualitative stage consisting of high-level experts and experts, all of the experts and educational managers of the educational departments working in the institutional and non-governmental institutions of the Technical and Technical Organization of the city of Tehran. With a visit to the Tehran-Tehran technical and labor organization's staffing office, a total of 1235 people were named as the employees of the technical and professional staff of the city of Tehran in the year 1397, of which 292 were selected as the sample size. In order to calculate the reliability of the interview, the reliability method was used between the dictation and the validity of the questionnaire was used. To analyze the qualitative research data, content analysis was used and in the quantitative part descriptive and inferential statistics were used.The results showed that according to the analysis of interviews and face-to-face questionnaires, based on 65 concepts in 6 subscales, staff was formulated to measure quantitative part of the research. According to the data of the questionnaire, it can be concluded that the test is significant in these six
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد مؤلفه های تعالی سازمانی با رویکرد EFQM در نظام آموزش های فنی حرفه ای در بعد نتایج شامل اثربخشی کارکنان ، اثربخشی عملکرد، اثربخشی ذینفعان و ارزش آفرینی برای جامعه و در بعد توانمندسازی شامل راهبردهای آموزشی و یادگیری، رهبری و مدیریت ، شایستگی کارکنان ، فرایندها و مدیریت اثربخش بود.
با توجه به آنچه گفته شد، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که چه مدل تعالی سازمانی (مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ) در بعد توانمندسازی و نتایج میتوان در نظام آموزش های فنی حرفه ای ارائه داد؟ بنوجسا (٢٠١٠) آسیب شناسی سازمانی را بـدین شکل تعریف کرده است : یک روش بـرای تحلیل سازمان بـه قصد مشخص شـدن کمبودها و نواقص سازمانی و برنامه ریزی برای رفع آن ها از طریق تغییرات و توسعه سازمانی .
مدل مفهومی توانمندسازها و نتایج تعالی سازمانی در سازمان فنیوحرفه ای حاصل از بخش کیفی پرسش سوم پژوهش : آسیب های بعد توانمندسازی بومی شده EFQM در نظام آموزش های فنی حرفه ای کدم اند؟ با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها و مقیاس فاصله ای متغیرها از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد.
بحث و نتیجه گیری با بررسی سؤال اول پژوهش مبنی بر شناسایی شاخص ها و مؤلفه های EFQM در بعد توانمندسازی در نظام آموزش های فنی حرفه ای، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مؤلفه های شایستگی کارکنان ، رهبری و مدیریت ، راهبردهای یادگیری و آموزشی، فرایندها و مدیریت اثربخش با توجه به اولویت جزء ابعاد توانمندساز هستند.