چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی فنون درمان شناختی رفتاری بر ترس از ارزیابی منفی و عزتنفس در دانشآموزان 11 تا 12 ساله ناحیه 1 شهر ری شده است. هدف تحقیق، کاربردی و روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمايشي، از نوع پيشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 30 نفر از دانشآموزان پایه هفتم ناحیه 1 شهر ری که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل هستند، بوده است. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ (1965) با ضریب پایایی 84/0 و پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی واتسون و فرند (1969) با ضریب پایایی 82/0 و هچنین برگزاری دوره آموزشی شناختی رفتاری بر اساس نظریه شناختی رفتاری بک (1967) به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته برای گروه آزمایش بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و افزایش عزتنفس در دانشآموزان 11 تا 12 ساله ناحیه 1 شهر ری تاثیر داشته است؛ بطوریکه مجذور اتا برای ترس از ارزیابی منفی 5/67 درصد و برای عزتنفس 5/41 درصد بوده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين امر، سوال اصلي محقق در اين پژوهش آن است که آموزش شناختي رفتاري بر ترس از ارزيابي منفي و عزت نفس در دانش آموزان ١١ تا ١٢ ساله ناحيه ١ شهر ري چه تاثيري دارد؟ روش شناسي تحقيق روش تحقيق : اين پژوهش از نظر هدف ، کاربردي و از نظر روش گردآوري داده ها به صورت نيمه آزمايشي، از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .
جدول ٤: نتايج آزمون «لون » (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج حاصل از جدول شماره ٤ نتايج آزمون «لون » نشان ميدهد که سطح معنيداريهاي به دست آمده در در هر دو متغير ترس از ارزيابي منفي و عزت نفس بزرگتر از ٠/٠١ است و با اطمينان ميتوان بيان داشت واريانس گروه ها از تجانس برخوردار است و فرض صفر در آزمون «لون » که عبارت از آن است که واريانس دو گروه داراي تجانس است ، مورد تاييد قرار ميگيرد و با توجه به اينکه فرض همگني واريانس ها رعايت شده است ، از آزمون تحليل کوواريانس ميتوان براي تحليل فرضيه هاي پژوهش استفاده نمود.
فرضيه اصلي: آموزش شناختي رفتاري بر ترس از ارزيابي منفي و عزت نفس در دانش آموزان ١١ تا ١٢ ساله ناحيه ١ شهر ري تاثير دارد.
پس ميتوان گفت تاثير معني دار مداخله آموزش شناختي رفتاري بر ترس از ارزيابي منفي و عزت نفس در دانش آموزان ١١ تا ١٢ ساله ناحيه ١ شهر ري منطقي ميباشد.