چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی کاربرد پرسشهای پنجگانه WH برای دستیابی به طرح و روشی برای طبقهبندی پایاننامهها انجام شدهاست. روش: در این پژوهش از روش کتابخانهای برای مرور طبقهبندیهای موجود و پیمایش تطبیقی به منظور مقایسه مقولههای طبقهبندی پیشنهادی پایاننامهها، استفاده شدهاست. یافتهها: بر اساس این پژوهش 22 مقوله برای پاسخ به پرسشهای پنجگانه WH تعیین شدهاست. مقولهها با عناصر فرادادهای و کتابشناختی، بلوکها و نواحی توصیف مقایسه شدهاند و در نتیجه بلوکها و نواحی توصیف مورداستفاده برای طبقهبندی پایاننامهها شامل: اطلاعات توصیفی، یادداشتها، تجزیهوتحلیل موضوعی و مسئولیت معنوی اثر هستند که برای پاسخ به هر پرسش با توجه به مقوله موردنظر کاربرد دارند. نتیجه: عناصر کتابشناختی و فرادادهای که در سازماندهی پایاننامهها نقش مهمی ایفا میکنند، این عناصر میتوانند در پاسخ به پرسشهای پنجگانه WH مطرح شوند و به عنوان مقولههای طبقهبندی پایاننامهها قرار گیرند. با این رویکرد، پایاننامهها در مرحله سازماندهی و ورود اطلاعات در نرمافزار، طبقهبندی شده و در دسترس کتابداران و کاربران قرار میگیرند.
Purpose: This research purpose is study of specific classification of documents and offering a plan or model for the dissertation classification, using the WH questions. Methodology: Two methods of library and comparative survey were used in this research. Findings: Based on this research, 22 categories have been identified to answer WH questions. Categories are compared with metadata and bibliographic elements, blocks, and descriptive areas. As a result, the blocks and descriptive areas used to classify dissertations include descriptive information, notes, subject analysis and the responsibility of the work that are used to answer each question according to the related categories. Conclusion: The bibliographic elements and metadata that have an important role in the organization of dissertation. On the other hand, we can use these elements to answer the WH questions for the classification of dissertation. With this approach, dissertation is classified and available to users in the process of organizing and entering information in the software.
خلاصه ماشینی:
به این منظور از عناصر کتاب شناختی و فراداده ای که در سازمان دهی پایان نامه ها بکار میروند به عنوان مقوله هایی برای پاسخ به پرسش های WH استفاده کرده است .
در این پژوهش مرور طبقه بندیهای موجود به روش سندی و کتابخانه ای صورت گرفته است و بررسی مقوله های موردنظر برای طبقه بندی پایان نامه ها و مطابقت آن ها با عناصر فراداده ای و کتاب شناختی نیز از طریق پیمایش تطبیقی انجام شده است .
بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی طرح طبقه بندی پایان نامه ها با تأکید بر پرسش های پنج گانه WH، عناصر کتاب شناختی و فراداده ای که در سازمان دهی پایان نامه ها نقش مهمی ایفا میکنند میتوانند به این پرسش ها پاسخ دهند و به عنوان مقوله های طبقه بندی پایان نامه ها مطرح شوند و با این رویکرد، پایان نامه ها در مرحله سازمان دهی و ورود اطلاعات در نرم افزار، طبقه بندی شده و در دسترس کتابداران و کاربران قرار میگیرند.
بر اساس یافته های پژوهش ، ٢٢ مقوله برای پاسخ به پرسش های پنج گانه WH شناسایی شده اند و با ٣٢ فیلد در ٤ بلوک یونیمارکی مطابقت دارند بنابراین نتیجه میشود که عناصر کتاب شناختی و فیلدهای فراداده ای مورداستفاده در فرایند سازمان دهی پایان نامه ها، برای طبقه بندی هم کاربرد دارند.