چکیده:
هدف این تحقیق، شناسایی و بررسی شیوههای بازاریابی و درآمدزایی هیئتهای ورزشی استان مرکزی بوده است. از اینرو، در تحقیقی کاربردی و توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه روسا و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی استان مرکزی، مدیران و کارشناسان اداره کل و ادارات شهرستان به تعداد 118 نفر مورد توجه قرار گرفت. نمونه آماری با توجه به تعداد محدود و احتمال عدم بازگشت برخی پرسشنامهها به صورت تمامشمار در نظر گرفته شد که در نهایت تعداد 84 پرسشنامه تکمیل شده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری در این تحقیق، به دلیل فقدان پرسشنامة استاندارد، پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار محتوایی ابزار اندازهگیری توسط 12 نفر از استادان دانشگاه و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/ 0 گزارش شده است. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های فریدمن، تی تک نمونه، خی دو و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار اسپیاساس استفاده شد. نتایج نشان داد که روش های بازاریابی و جذب سرمایه در هیئتهای ورزشی استان مرکزی به 6 صورت شامل روش مبتنی بر ذینفعان، روش مبتنی بر رویداد، روش مبتنی بر محیط، روش مبتنی بر مجازی، روش مبتنی بر محصول و روش مبتنی بر کسب و کار بوده است. از نظر تقسیمبندی شیوههای بازاریابی و جذب سرمایه و رتبهبندی آنها، راهکارهای مبتنی بر ذینفعان با میانگین رتبه 27/ 4 دارای بیشترین اهمیت و راهکارهای مبتنی بر کسب و کار با میانگین رتبه 53/ 2 کمترین اهمیت را داشتهاند.
The study is to identify and investigate the marketing and revenue generating methods of the sport boards of Markazi province. Therefore, in a descriptive-applied survey, the statistical population of the study included all the presedents and vice presedents of the Sports boards in the Markazi province and managers and experts of the sport and youth general administration (N=118). The sample was considered as a census, due to the limited number and probability of not returning some of the questionnaires. Finally, 84 completed questionnaires were evaluated. Measurement tool in this research was a researcher-made questionnaire due to lack of standard questionnaire. The content validity of the measurement tool was confirmed by 12 university professors and experts and also the reliability of the questionnaire was reported using Cronbach's alpha coefficient of 0.88. For data analysis, Friedman test, T single sample, Chi-square and exploratory factor analysis were used by SPSS software. The results showed that marketing and capital marketing methods in the sports departments of the Markazi province included six methods including stakeholder method, event-based method, environment-based method, virtual-based method, product-based method, method-based approach Business has been. In terms of categorization of marketing methods and attracting funds and ranking them, stakeholders-based solutions with the average rating of 4/27 had the most importance and business-based solutions with a mean score of 2/53 had the least importance.
خلاصه ماشینی:
سایت آماری ا 6 a"/>a"/> درآمد حاصل از بخش رویدادهای ورزشی را در سال 2018 بالغ بر بیش از ده میلیارد دلار آمریکا برآورد کرده است که پیش بینی می شود با نرخ رشد 1/8 درصد در سال های 2018 تا 2022 به مبلغی حدود 13774 می Smith & Stewart Shank Gijsenberg Hoon Lee Coates Statista دلار برسد (استاتیستا، 2018).
قیامیراد و همکاران (1386) در تحقیق خود با عنوان «مقايسه تطبيقي روش هاي درآمدزايي فدراسيون کاراته کشورهاي ايران و ژاپن» به این نتیجه رسیدند که فدراسیون کاراته ایران از راههای برگزاری دورههای مربیگری، داوری، صدور احکام، اقدام به کسب درآمد میکنند و کمتر از روش های بازاریابی بهره میبرند، درحالی که فدراسیون کاراته ژاپن با به کارگیری بازاریابان متخصص و واحد بازاریابی، به غیر از موارد یاد شده Fekete از روش های چون تولید محصولات ورزشی کاراته، ارائه وسائل کمک آموزشی، برگزاری نمایشگاههای فرهنگی ورزشی و چاپ تمبر و سکه اقدام به درآمدزایی میکند.
جدول2: تحلیل توصیفی و تفاوت معنی داری روش های بازاریابی و درآمدزایی (به تصوير صفحه مراجعه شود) (به تصوير صفحه مراجعه شود) با توجه به مقیاس اسمی گویهها در پرسشنامه روش های بازاریابی و جذب درآمد، برای بررسی میزان تفاوت فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار در هر گویه و برازش گویه از آزمون کای دو استفاده شد که نتایج نشان می دهد تنها در هفت گویه (1،2،3،16،17،22،29) تفاوت معنیداری بین کسانی که پاسخ بلی و خیر داده بودند وجود نداشت و در سایر گویهها این تفاوت معنیدار بوده است (05/0>p)؛ یعنی در هیئت های ورزشی ابتدا وضع موجود استفاده از هر روش مورد سوال قرار گرفت و با توجه به نتایج به دست آمده اختلاف میزان استفاده از هر روش بررسی شد که به لحاظ استفاده از انواع روش های کسب درآمد تفاوت های معنی داری مشاهده گردید.