Skip to main content
فهرست مقالات

گفتمان‌سازی قرآن در جهت مبارزه با کم‌فروشی

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 179 تا 200)

چکیده:

پژوهش حاضر به شیوه اسنادی و روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مراحل گفتمان‌سازی قرآن در باب مبارزه با مفسده اقتصادی کم‌فروشی پرداخته است. قرآن کریم کم‌فروشی را یکی از مهم‌ترین مفاسد برای اقتصاد جوامع معرفی نموده و نسبت به شیوع و ترویج آن در جوامع هشدار داده است. کم‌فروشی زمینه تجاوز به حقوق دیگران، برهم زدن مقیاس‌های اجتماعی و عیب گذاشتن بر اموال را فراهم می‌کند. گفتمان‌سازی، طراحی مطلوبیت‌های اقتصادی تشخیص‌داده‌شده بنابر آموزه‌های قرآن است که تلاش می‌کند این مطلوبیت‌ها را به یک نظام معرفتی غالب و همه‌گیر در جامعه تبدیل کند تا هنجارهای قرآنی در جامعه حفظ شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که قرآن کریم، گام به گام، با برنامه‌ریزی و به فراخور شرایط زمانی و فکری موجود در جامعه، به طی مراحل سه‌گانه «توصیف»، «تفسیر و توضیح» و «مواجهه و مبارزه» می‌پردازد.

The present study, in a referential and descriptive-analytical manner, examines the Qur'anic discourse-building stages on combating the economic corruption of using short measures. The Holy Quran introduces using short measures as one of the most important corruptions for the economy of societies and warns against its spread and raise in societies. Using short measures provides grounds for violating the rights of others, disrupting social scales, and damaging property. What writer means of Discourse-building is a design of recognized economic desirability according to the teachings of the Qur'an, which seeks to turn this desirability into a dominant and all-encompassing epistemological system in society in order to maintain Qur'anic norms in society. The results of the research show that the Holy Quran, step by step, with planning and in accordance with the time and intellectual conditions in the society, deals with the three stages of "description", "interpretation and explanation" and "confrontation and struggle".

کلیدواژه ها:

آیات تطفیف ،کم‌فروشی ،تفسیر اجتماعی ،گفتمان‌سازی

social interpretation ،Verses on using short measures in business ،discourse building ،using short measures


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.