چکیده:
ماموریت اصلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آموزش و پژوهش میباشد که تاثیر عمدهای بر رشد و توسعه کشور ایفا میکنند. دانشگاهها و مراکزآموزش عالی به طور فزایندهای علاقهمند به ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی خود، از نظر عملکرد آموزشی و عملکرد پژوهشی هستند، چرا که ارزیابی عملکرد علاوه بر پیچیدگی، نقش بسزایی در ارتقا کیفی دانشگاه دارد. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی عملکردآموزشی، پژوهشی و کارآفرینی گروههای آموزشی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران طی سالهای 94-97 میباشد که ورودیها و خروجیهای موثر از طریق بررسی ادبیات و نظر خبرگان تعین شده و از روش بهترین- بدترین جهت تعیین اوزان ورودی و خروجیها استفاده شدهاست. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد مهمترین بعد در عملکرد دانشگاهی، بعد آموزشی بوده و بعد پژوهشی و کارآفرینی تقریبا اهمیت یکسانی برای عملکرد گروههای آموزشی دارند. همچنین با توجه به ماهیت عملکردی دانشگاه در توسعه، نیاز است تمرکز گروههای آموزشی در حداکثر کردن خروجیها باشد. متغیرهای خروجی تعداد پذیرفته شدگان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، طرحهای پژوهشی مورد تصویب دانشگاه و درآمد حاصل از پروژههای صنعتی به ترتیب در ابعاد آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی دارای بشترین اهمیت میباشند. نتیجه حاصل از آزمون ویلکاکسون نشان میدهد که رتبههای عملکردی هر یک از گروههای آموزشی در ابعاد عملکردی مستقل از هم نیست و ارتباط این ابعاد را تاکید میکند. استفاده از روش پیشنهادی در این تحقیق میتواند برای ارزیابی عملکردی گروههای آموزشی در دانشگاهها برای تعیین ضعفها و نقاط بهبود موثر باشد.
The main mission of universities and higher education centers is education and research that have a major impact on the growth and development of the country. Universities and higher education institutions are increasingly interested in evaluating the performance of their educational units in terms of educational performance and research performance, because performance evaluation, in addition to complexity, plays a major role in improving the quality of the university. The purpose of this study was to evaluate the educational, research and entrepreneurship performance of educational departments of Faculty of Economics and Administrative Sciences in University of Mazandaran during 1394-1397. Best-Worst Method Used to determine the input and output weights. The results show that the most important dimension of academic performance is the educational dimension, and the research and entrepreneurship dimension are almost equally important for the performance of educational departments. Also, given the functional nature of the university in development, there is a need for focus departments to maximize output. The results of the Wilcoxon test show that the performance ratings of each of the training departments are not independent in performance dimensions and emphasize the relevance of these dimensions. Using the proposed method in this study can be effective for evaluating the performance of educational departments in universities to identify weaknesses and improvement points.
خلاصه ماشینی:
هدف تحقیق حاضر، ارزیابی عملکردآموزشی، پژوهشی و کارآفرینی گروه های آموزشی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران طی سال های ٩٤-٩٧ میباشد که ورودیها و خروجی های موثر از طریق بررسی ادبیات و نظر خبرگان تعین شده و از روش بهترین - بدترین جهت تعیین اوزان ورودی و خروجیها استفاده شده است .
1 Salimi& Rezaei 2 Rezaei et al 3 Bai et al 4 Rezaei & Fallah Lajimi 5 Torabi et al 6 Ahmadi et al 7 Gupta & Barua 8 Chitsaz & Azarnivand 9 Salimi نتیجه یک بردار بهترین متغیر نسبت به دیگر متغیرها (BO) است ، به طوری که (aBm,...