چکیده:
پوشش رسانهای اخبار تروریستی هم بر مخاطبان اخبار و هم بر عملکرد تروریستها و گروههای تروریستی، تاثیرات غیرقابل انکاری میگذارد که نمیتوان به راحتی از آنها چشم پوشید. این مقاله با هدف بررسی روانشناسی سیاسی پوشش خبری اقدامات تروریستی بر گروههای بالا نوشته شده است. این مقاله در پی بررسی علل تاثیرپذیری از رسانههای جمعی در مورد اخبار تروریستی و نیز پیامدهای این تاثیرپذیری است. این تاثیرپذیری را هم از دیدگاه گروههای تروریستی مدنظر قرار میدهد هم از دیدگاه مخاطبان اخبار رسانهها تا دریابد که پوشش اخبار تروریستی چه تاثیری بر کنش گروههای تروریستی، تروریستها و مخاطبان اخبار تروریستی دارد؟ فرضیه این پژوهش این است که پوشش خبری اخبار تروریستی هم میتواند به عنوان یک ابزار در دست تروریستها برای معرفی خود، اهداف، جذب حامی و نیز توجیه اقدامات تروریستیشان باشد و هم میتواند مخاطبان عادی را در معرض تنشهای روانی قرار دهد. در نتیجهگیری پیشنهادشده است پوشش اخبار بود اعم از پخش تصاویر تروریستی، نام بردن از گروههای تروریستی، عبارتهای به کاررفته در خبر و تعداد تکرار اخبار به گونهای عمل شود که این قبیل آسیبها را به حداقل برسد. مقاله با روش کیفی از نوع توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی نوشته شده است.
The media coverage of terrorist news has undeniable effects on both the news audience and the performance of terrorists and terrorist groups that cannot be ignored easily. This article is Written whit aimed at examining the political psychology of the news coverage of terrorist acts by the top groups. This article is searching examine the causes of the influence of the mass media on terrorist news and the consequences of that influence. This influence is considered both from the point of view of terrorist groups and from the point of view of the audience of media news to find out what effect the cover of terrorist news has on the actions of terrorist groups, terrorists and audiences of terrorist news? The hypothesis of this research is that the news coverage of terrorist news can be used as a tool in the hands of terrorists to introduce themselves, their goals, attract supporters, and justify their terrorist acts, and it can expose ordinary audiences to psychological stress. In conclusion, it has been suggested that the coverage of the news, including the broadcast of terrorist images, the naming of terrorist groups, the phrases used in the news and the number of repetitions of the news should be done in such a way as to minimize such damage. The paper is written in a descriptive-analytic manner using library and documentary sources.
خلاصه ماشینی:
به همين دليل رسانه ها را بهترين دوست تروريست ها ميدانند چراکه باوجوداينکه خبرنگاران و رسانه ها با تروريست ها همدل نيستند اما ازآنجاکه اخبار خشونت آميز براي مخاطبان جذابيت بيشتري به نسبت اخبار صلح آميز دارد و از سوي ديگر تروريست ها به رسانه ها نياز دارند رسانه ها نيز در تروريسم يک داستان هيجان انگيز پيدا مي کنند (١١ ;٢٠١٦ ,BECKETT( حادثه تروريستي که اتفاق ميافتد به دنبال خود اين سؤالات در ذهن مخاطبان پيش ميآيد: چه اتفاقي افتاده ؟ چه کسي دست به اقدام تروريستي زده ؟ واکنش مردم و مسئولان نسبت به اين حادثه چه بوده است ؟ چه سياست يا تغيير سياستي تروريست ها را براي دست زدن به اين اقدام تحريک کرده ؟ آيا احتمال وقوع و تکرار يک حادثه تروريستي وجود دارد ماهيت تروريست ها چه بوده و به چه گروهي تعلق داشته اند؟ تروريسم همواره با رسانه ها رابطه متقابل و همپوشان داشته است و افراد درگير در حوادث تروريستي خيلي زود فرصتي را که با ورود رسانه هاي جمعي فراهم شده است درک ميکنند.
شاهدي بر اين ماجرا سخنان رمضان آبه فعال سياسي انقلابي الجزايري است که در سال ١٩٥٦ گفت : آيا بهتر است ١٠ دشمن را در نقطه اي دوردست بکشيد درحاليکه هيچ احدي در مورد آن صحبت نميکند يا يک فرد تنها را در الجزاير بکشيد که فرداي آن همه در مورد او صحبت ميکنند و مخاطبان زيادي در کشورهاي دور را تحت تأثير قرار ميدهد و به طبع آن سياست گذاران را متأثر ميکند؟ (١٢ ;٢٠١٦ ,BECKETT)؛ اما دراين بين برجستگي و اهميت يک حادثه بيش از آنکه ناشي از ماهيت و واقعيت آن حادثه تروريستي باشد ناشي از اهميتي است که پوشش خبري به آن ميدهد (٤ :٢٠١٧ ,Vliegenthart &Boukes ) واقعيت اين است که امروزه پوشش خبري به نسبت گذشته سهل ممتنع شده است چراکه به دليل دسترسي مردم به رسانه هاي مجازي دسترسي فوري و مستقيم به حجم بيشتري از مطالب و انواع منابع آنلاين آسان تر شده است .