چکیده:
بارها از تاثیرات جهانی سازی و ادغام بازارها سخن گفته اند آن گونه که دیگر جهانی سازی به واژه ای تکراری مبدل شده است . تحولات جدید اقتصاد جهانی و سندرم محصولات ارزان قیمت جایگاه اقتدار بازیگران گذشته را با خطر مواجه کرده است . نیروی کار ارزان و استفاده از فناوری های نوین و مهمتر از همه نوآوری که معجزه کارآفرینان عصر ماست هر روز بیش از گذشته جای بازیگران با سابقه را تنگ می کند . نویسنده در این مقاله می کوشد راه هایی برای مقابله با این رقبای جدید که با نام رقبای کم هزینه شناخته می شوند ، ارائه دهد ...
خلاصه ماشینی:
"شرکتهای موفقی که دغدغه قیمتها را داشتند،با به کارگیری چند تاکتیک توانستند خود را پیشاپیش رقبای بزرگتر قرار دهند:اول این که فقط بر یک یا چند بخش از بازار مصرف تمرکز میکنند؛محصولات پایه و مهم را به مشتری تحویل میدهند و یا محصولی که ارایه میکنند از برخی جنبهها،دارای مزیت بهتری از محصول رقباست و یا با انجام عملیات بسیار کارآمد در جهت کاهش قیمتها،قیمتهای پایین کالا یا خدمات خود را به امری مستمر تبدیل کردهاند.
گاهی تازه واردها با قیمتهای پایین خود، میتوانند تلنگری را بر شرکتهای پیشگام وارد آورند کاستن از قیمتها معمولا سود پایینتری را برای شرکتهای پیشگام به دنبال دارد، بیآن که این کار موجب بیرون راندن شرکتهای تازه وارد کمهزینه از بازار شود (به تصویر صفحه مراجعه شود) آمیزهای منحصر به فرد از یک محصول را ارایه دهند،نظیر آنچه که شارپر ایجیج و هولفودز انجام میدهند.
به علاوه مدلهای تجاری رقبای کمهزینه معمولا سادهتر از مدلهای شرکتهای مسافربری جانبی و عاری از تجملاتی برای خود به راه انداختند-دلتا اکسپرس، شرکتـ Buzz که به خطوط هواپیمایی کالام تعلق داشت، SnowHake Sass ،و یو اس ایرونزز متروجت،یونایتدز شاتل از جمله این شرکتها بودند-به این امید که بتوانند با شرکتهای کمهزینه رقابت کنند.
توانایی انجام این کار، معمولا به محصولاتی که میفروشند بستگی دارد (به تصویر صفحه مراجعه شود) زمانی که شرکتها پی میبرند بازاری که مشتریان طرفدار محصولات کمهزینه را جذب کرده،بخش بزرگی است،ترجیح میدهند راسا شرکتهای کمهزینه خود را راهاندازی کنند ممکن است برخی راهبردها به یک بازیگر باسابقه کمک کنند تا بتوانند با رقبای کمهزینه همزیستی کند،اما این راهبردها فقط در ابتدای کار کارآیی دارند."