چکیده:
در این پژوهش، اظهارات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بررسی شده تا بتوان گفتمانهایی را که نامزدها به طور جداگانه یا به صورت ائتلافی ترویج میکنند، تحلیل نماییم. به این منظور از روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف استفاده و با توجه به روش تحقیق، جنبههای توصیفی، تفسیری و تبیینی گفتمان ها را تحلیل نموده ایم. در بخش روش شناسی پژوهش با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف جدولی طراحی و تحلیل مناظرات را بر اساس آن انجام دادهایم. در سطح توصیف، گفتمان را در سطح خرد (گفتمان به مثابه متن) بررسی و در سطح تفسیر، گفتمان را در سطح میانی (گفتمان به مثابه فرایند) تحلیل و در سطح تبیین، گفتمان را در سطح کلان (گفتمان به مثابه زمینه اجتماعی) کاوش کردهایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که در مناظرات دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، گفتمان غالب اصلاحات با گفتمان رقیب اصولگرا در جدال است. نمایندگان گفتمان اصلاحات عبارتاند از: روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا. نمایندگان گفتمان اصولگرا عبارتاند از رئیسی، قالیباف و میرسلیم. گفتمانهای رایج در مناظرات هریک به نوعی بازسازی گفتمانهایی هستند که در دورههای قبل در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران حضورداشته اند.
In the research, statements of 12th Iranian presidential election candidates have been scrutinized in order to analyze the discourses which candidates promote individually or in a coalition. For this end, the method of discourse analysis by Norman Fairclough was used and according to research method, the descriptive, interpretive and explanatory aspects of discourses were analyzed. In the methodology part of the research, a table developed using Fairclough critical discourse analysis and analyzing the debates were conducted based on the table. In description level, the discourse was examined at the micro level (discourse as a text) and in interpretation level, discourse was analyzed in an intermediate level (discourse as a process) and also in explanation level, the discourse was scrutinized at macro level (discourse as a social context). The result indicates that in the 12th presidential election debates, there is a controversy between the dominant discourse of reformists and the opponent conservatives. The representatives of reformists discourse are: Rouhani, Jahangiri and Hashemi-taba. The repress entatives of conservatives discourse are: Raisi, Ghalibaf and Mirsalim. The common discourses in each of the debates are somehow a reconstruction of the discourses that have been present in the political history of the Islamic Republic of Iran in previous periods.
خلاصه ماشینی:
و شناخت گفتمان تبليغاتي هرکدام از نامزدها در مناظره هاي تلويزيوني دوره دوازدهم انتخابات و بررسي جنبه هاي توصيفي، تفسيري و تبييني گفتمان هاي غالب و رقيب که از اهداف اصلي اين مقاله است چگونه بوده است چراکه ، درک و تحليل عميق اظهارات نامزدها، بدون توجه دقيق به متن مناظره ها و نيز شرايط فرا متني توليد اين متون گفتماني، به سادگي امکان پذير نيست ؛ امري که به اعتقاد پژوهشگران با تحليل گفتمان مناظره هاي تلويزيوني، تا حد زيادي امکان پذير ميشود.
برخي ديگر از پژوهش ها در قالب پايان نامه کارشناسي ارشد مثل تحقيقات بلاش آبادي (١٣٨٨) و روزه خوش (١٣٨٦) با عناوين «تحليل گفتمان مناظره هاي تلويزيوني انـتخابات دهـم رياست جمهوري اسلامي ايران » و «بررسي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران از منظر تحليل گفتمان » بر متن مناظرات تمرکز و طاهري (١٣٨٨) در «تحليل گفتمان فيلم هاي تبليغاتي نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران (١٣٨٨)» بر کشف نشانه هاي هويتي و گفتماني از درون آن ها تأکيد داشته است .
آنچه در مورد ساختار يا جان مايه متن گفتمان اصول گرايانۀ آقاي ميرسليم در مناظرات تلويزيوني دور دوازدهم انتخابات رياست جمهوري ميتوان گفت اين است که اين گفتمان راهکارها و برنامه هاي جامعي براي رفع مشکلات کشور مانند اشتغال ، ازدواج جوانان و محيط زيست ارائه نميدهد.
Media, Communication, Culture: A Global Approach, second ed, Cambridge: Polity Press; New York: Columbia University Press.