چکیده:
رفتار سیاسی در سازمان یکی از پدیدههای رایج سازمانی است که جامعه اطلاعاتی یک منبع تغذیه مهم برای آن محسوب میشود. ازآنجاکه امروزه دو کارکرد مهم شبکههای اجتماعی اعم از اطلاعرسانی یا پوشش خبری و کنترل افکار عمومی در حوزه رفتار سیاسی مورد تأکید صاحبنظران است، کارکرد این شبکهها در رفتار سیاسی کارکنان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد سؤال است. بر این اساس این پژوهش به روش کیفی و استفاده از نظریه داده بنیاد با تعداد 12 نفر از مدیران، معاونین و مشاوران سازمان مصاحبه عمیق به عمل آورد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها منطبق با استراتژی تحقیق در سه مرحله کدگذاری شد. نتایج بهدستآمده، 23 رفتار سیاسی شایع در سازمان را از بین حدود 60 مفهوم اولیه شناسایی و مفهومسازی کرد. هر مقوله محوری بهطور میانگین از ترکیب 4 مقوله اولیه به دست آمد و در کدگذاری کانونی با عنوان رفتارهای درونسازمانی، رفتارهای برونسازمانی، رفتار افقی، رفتار عمودی، رفتار مشروع و رفتار نامشروع مفهومسازی و شناسایی گردید. این رفتار تحت عملکرد شبکههای اجتماعی و تحولات ارتباطی نوین بروز یافته و در سازمان نمود مییابند.
In this paper, the functioning of social networks has been studied on the employees political behavior. Political behavior in the organization is one of the commonplace organizational phenomena that the information society is an important source of nutrition. Since today, two important functions of social networks, such as informing or covering news and controlling public opinion in the field of political behavior, the function of these networks is questioned on the Employees' political behavior of Organization Regulation and Radio Communication in Iran. Accordingly, this research conducted a qualitative method and using the data theory of the foundation with a total of 12 managers, deputy and consultants of the organization. Sampling was done purposefully and to the extent of theoretical saturation. The analysis of the data from the interviews was coded in accordance with the research strategy in three stages. The results identify and understand 23 commonly used political behavior in the organization from about 60 early concepts. Each axial category was derived from the combination of four primary categories and in focal coding, internal organizational behaviors, outsourcing behaviors, horizontal behavior, vertical behavior, legitimate behavior and illegitimate behavior were identified and identified. These behaviors are brought about by social networking and new communication developments and created in the organization.
خلاصه ماشینی:
به عقيده برخي محققان ، گسترش شبکه هاي اجتماعي مجازي نه تنها کنترل بر زندگي انسان ها را بيشتر نخواهد کرد، بلکه زمينه قدرت يابي افراد در برابر سازمان ها و دولت را نيز افزايش داده است (رحمان زاده ، ١٣٨٩: ٣)؛ بنابراين ، نفوذ اين شبکه هاي مستقل به سازمان ها و تأثير بر ابعاد مختلف ادراک و رفتار سياسي افراد، دور از ذهن نيست .
در تعريف رفتار سياسي سازماني اين گونه آمده است که : «رفتار سياسي مجموع فعاليت هايي است که به وسيله کارکنان براي به دست آوردن ، افزايش و به کارگيري قدرت و ديگر منابع انجام مي شود تا از آن طريق بتوانند در موقعيت هاي عدم اطمينان و ناهماهنگي به هدف هاي دلخواه خود برسند» (مورهد، ١٣٧٤: ٣١٨).
اين پژوهش نيز با در نظر گرفتن رفتار سياسي-سازماني، مسئله خود را مبني بر تأثير شبکه هاي اجتماعي همگام با عصر جهانی شدن بر بروز رفتارهاي دروني-بيروني، افقي- عمودي و مشروع - نامشروع اعضاي سازمان موردبحث و بررسي قرار داده است .
1 Farrell & Patterson 2 Kolarska & Aldrich 3 Strauss 4 Mayes & Allen 5 Robbins 6 Gandz & Murray 7 Madison & et al 8 Morgan 9 Petit 10 Castells 11 Blaikie 12 Denzin & Lincoln 13 Ferris & Feder & King 14 Blickle & et al 15 Atinc & et al 16 Judge and Bretz 17 Kacmar & et al 18 Valle & Perrewe 19 Aguayo 20 Castells 21 Miller 22 Guba & Lincoln 23 Charmaz 24 Corbin & Strauss 25 Luthans & et al 26 DuBrin کتاب نامه ١.