چکیده:
هویت شهروندی شامل مجموعهای از ارزشها، نگرشها و قوانین بنیادین مشترک است که دربردارندة احساس تعلق، تعهد و احترام به میراث مشترک، همچنین تشخیص حقوق و تکالیف شهروندی است. دراینراستا، پژوهش حاضر رابطة قانونگرایی، مسئولیتپذیری، هویتهای سهگانه و آموزش شهروندی را با هویت شهروندی زنان شهر اصفهان با استفاده از مدلسازی معادلة ساختاری بررسی میکند. روش پژوهش کمی و از نوع پیمایش و جامعة آماری پژوهش شامل تمام زنان 15-59سالة ساکن شهر اصفهان است.
نتایج حاصل از مدلسازی معادلة ساختاری نشان داد که در ارتباط با چهار متغیر قانونگرایی، مسئولیتپذیری، هویتهای سهگانه و آموزش شهروندی هرکدام از شاخصها از قدرت تبیینکنندگی بالایی برخوردار بوده است و از بین این متغیرها، آموزش شهروندی بیشترین اثر را بر هویت شهروندی با ضریب 81/. دارد و بعدازآن نیز اثر سطح مسئولیتپذیری با ضریب 69/. قرار دارد. هر چهار متغیر قانونگرایی، مسئولیتپذیری، هویتهای سهگانه و آموزش شهروندی بر هویت شهروندی اثر مستقیم و معنادار است
Citizenship identity includes a set of common values, attitudes and fundamental laws that include sense of belonging, commitment and respect for the common heritage, as well as recognition of the rights and duties of citizenship. So this present study examined the relationship between the legalization, responsibility, trilogy identities, citizenship education and the citizenship identity of women in Isfahan using structural equation modeling. The research method is quantitative and is a type of scrolling. The statistical population of the study consisted of all women aged 15 to 59 years old in Isfahan. The results of structural equation modeling showed that in relation to the four variables of legalization, responsibility, trilogy identities and citizenship education, each of the indicators has a high explanatory power and among this Variables Citizenship education has the most impact on citizenship identity with coefficient (0.81) and after that, the effect of responsibility level is with coefficient (0.69). In general, variables include legalization, responsibility, triple identity and citizenship education have direct and significant effect on citizenship identity is significant
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از مدل سازي معادلۀ ساختاري نشان داد که در ارتباط با چهار متغير قانون گرايي، مسئوليت پذيري، هويت هاي سه گانه و آموزش شهروندي هرکدام از شاخص ها از قدرت تبيين کنندگي بالايي برخوردار بوده است و از بين اين متغيرها، آموزش شهروندي بيشترين اثر را بر هويت شهروندي با ضريب ٨١/.
بر همين اساس اين پژوهش در نظر دارد تا عوامل اجتماعي و فرهنگي مرتبط با هويت شهروندي زنان شهر اصفهان با استفاده از مدل سازي معادلۀ ساختاري بررسي و تحليل ساختاري کند.
واکاوي نظري تحقيق هويت شهروندي: هويت شهروندي يکي از هويت هاي اجتماعي است که به لحاظ تاريخي از قدمت زيادي برخوردار نيست ، اما همچون ساير هويت ها هم داراي اهميت است و هم داراي دو ويژگي است که عبارت اند از تصوري که فرد از خود دارد و نحوه تصور ديگران از وي در جامعه ؛ ديگر اينکه اين هويت پوياست و در شرايط خاص شکل ميگيرد و نتيجه رابطۀ هويتي بين دولت و ملت است ( ,Falx ٢٠٠٢).
در اين مدل اثر متغيرهاي قانون گرايي، مسئوليت پذيري، هويت هاي سه گانه سياسي، اجتماعي و فرهنگي و آموزش شهروندي بر متغير هويت شهروندي با دو بعد حقوق و تکاليف شهروندي مورد آزمون و تحليل ساختاري قرار گرفته است .
نتايج آماري اين بررسي نشان داد که متغيرهاي قانون گرايي، مسئوليت پذيري، هويت هاي سه گانه سياسي، اجتماعي و فرهنگي و آموزش شهروندي هرکدام رابطۀ مستقيم و معناداري با هويت شهروندي دارند.