چکیده:
محققان رسانهای در ایران در سالهای گذشته با پذیرش این اصل که خبر جوهره یا ماده اصلی ارتباطات جمعی است به مطالعه آن پرداخته و رسانهها هم با پذیرش این اصل که خبر از نیازهای مخاطبانشان است، این فرآورده رسانهای را در صدر تولیدات خود قرار دادهاند. مفروض اصلی این تحقیقات پذیرش عدم تغییر گرایش نسلهای مختلف مخاطبان به مصرف و کسب اخبار است. این مقاله با تشکیک در این اصل پذیرفتهشده و تاثیرات آن، گرایش سه نسل از جوانان تهرانی را بررسی کرده تا مولفه های تاثیر گذار بویژه رضایت را بر مصرف خبر با هم مقایسه کند. برای سنجش متغیرهای ادراک از فایده، ادراک از سهولت و سازگاری، متغیرهای مؤثر بر رسانه منتشر کننده خبر، رضایت از سایر بخشهای زندگی و عادت به کسب خبر، با استفاده از روش شبه پانل گذشته یاد بررسی شده است. جامعه آماری سه نسل از جوانان 15 تا 24 ساله شهر تهران در دهههای 90، 80 و 70 شمسی است که با ابزار پرسشنامه از 401 نمونه، دادهها جمعآوری و نتایج گرایش هر سه نسل به کسب خبر به تفکیک با هم مقایسه شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، میان مؤلفههای ادراک فایده کسب خبر، ادراک سهولت و رضایت از سایر بخشهای زندگی باکسب خبر درنسل اول رابطه معناداری وجود دارد اما در گرایش به کسب خبر نسل دوم و سوم این رابطه معناداری تأیید نشده است و گرایش هر نسل از جوانان به کسب خبر نسبت به نسلهای پیشین تغییر اساسی داشته است.
In recent years, media researchers in Iran have been studying the principle that news is the essence of mass communications, and by adopting this principle, the media which is always aware of their audiences’ needs, have prioritized this media product as the first important one The main assumption of these researches is to accept that the different generation of audiences do not change their tendency to consume and receive news. By questioning this principle, this research has been accepted, and its impacts have examined the tendency of three Tehrani young generations to compare influential elements specifically satisfaction on news consumption. For assessment, perception of utility variable, perception of ease and adaptation, influential variables on news sources, satisfaction with other life areas and receiving news habits, a retrospective quasi-panel approached has been used and examined. In this research, the statistical society consists of three generations of young people aged 15-24 in Tehran in the 1990s, 2000s and 2010s from whom 401 data samples were collected using questionnaires and the tendency results of these three generations to receive news have been compared separately. Based on the result from this survey, there is a meaningful relation in the elements of utility perception to receive the news, ease and satisfaction perception in life areas by receiving news in the first generation. But the tendency of each generation to receive news has differed a lot from the last generations.
خلاصه ماشینی:
com@azmmf٩٤٣٢ بر اساس نتايج به دست آمده ، ميان مؤلفه هاي ادراک فايده کسب خبر، ادراک سهولت و رضايت از ساير بخش هاي زندگي با کسب خبر در نسل اول رابطۀ معناداري وجود دارد؛ اما در گرايش به کسب خبر نسل دوم و سوم اين رابطۀ معنادار تأييد نشده است و گرايش هر نسل از جوانان به کسب خبر نسبت به نسل هاي پيشين تغيير اساسي داشته است .
تصوير ١: نماي طرح مسئله (رجوع شود به تصویر صفحه) ١-٢- هدف پژوهش هدف اصلي اين پژوهش بررسي مؤلفه هاي تأثيرگذار بر کسب خبر در جوانان سه نسل شهر تهران و رابطۀ آن با رضايت و مشارکت است .
اين مطالعات مخاطبان و يا جوانان همان نسل را بررسي کرده اند و تنها در چند مورد تحقيقات طولي و بين نسلي مصرف خبر راديو و تلويزيون در سازمان صداوسيماي ١٤٧ جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته که دسترسي به نتايج آن براي مطالعات ثانويه به دليل محدوديت هاي سازماني براي محققان امکان پذير نيست .
News Consumption among Young People in the Digital Era 28.
Patterns of news media consumption among young people in Libya, Journal of African Media Studies, Volume 4, Number 2, 1 September 2012, pp.
News Consumption Behavior of Young Adults in Malaysia, International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 3, No. 2, March 2013.
Convergence: the International Journal of Research into New Media Technologies 15(1): 105-122 5.
9. Ofcom (2014), News Consumption in the UK: 2014 Report, https://www.