چکیده:
تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن نوین اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملتها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان نیازمند ارائه الگوی عملی از اخلاق و سبک زندگی اسلامی است. تبیین نقش پیوند و ارتباط موثر آموزش و پرورش به عنوان گسترده ترین نهاد فرهنگی و اجتماعی با حدود 70 هزار مسجد در کشور و تاثیر آن بر نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی اقدامی مهم در عرصه جهاد فرهنگی است. مهم ترین اصل جهت نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی در آموزش و پرورش، تدوین مبانی، اصول، نقشه راه و ایجاد بینش و درک مشترک از، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدات است.. هدف این تحقیق پاسخ به سوال نقش پیوند مساجد با آموزش و پرورش در نهادینهسازی سبک زندگی اسلامی می باشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی ـ توسعهای و با روش تحقیق کیفی، جمع آوری داده ها در آن صورت گرفته است.جامعه آماری تحقیق از دو بخش جامعه اسنادی و جامعه خبرگی تشکیل شده است دادههای حاصل از مطالعات اکتشافی و مصاحبههای انجام شده با خبرگان استخراج و با استفاده نرمافزار Maxqda، تجزیه و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. این پژوهش مشتمل بر، شناسایی قوت ها و نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات نظام تعلیم و تربیت، و ارائه راهبرد و پیشنهاد در خصوص ارتباط و پیوند موثر نهاد مسجد با حوزه تعلیم تربیت است.
The realization of the supreme ideals of the Islamic Revolution of Iran, such as the revival of the new Islamic civilization, the constructive, active and progressive presence among nations and the preparation for the establishment of justice and spirituality in the world, requires the presentation of a practical model of the ethics and lifestyle of Islam. Explaining the role of the linkage and effective communication of education as the most widespread cultural and social institution with about 70,000 mosques in the country and its impact on the institutionalization of the Islamic lifestyle is an important step in the field of cultural Jihad. The most important principle for institutionalizing the Islamic lifestyle in education is to formulate the foundations, principles, road map, and create insights and common understanding of the strengths and weaknesses, opportunities and threats. The purpose of this research is to answer the question of the role of mosque transplantation with education in the institutionalization of Islamic lifestyle. This research has been done in terms of applied and developmental purpose and through qualitative research method, data collection has been done. The statistical society of the research consists of two parts of the documentary society and the expert community. Data from exploratory studies and interviews with experts were extracted and used by Maxqda software and through qualitative content analysis method. This research included identifying the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the education system. And training, and providing a strategy and suggestion on the effective communication of the institution of the mosque with the field of education
خلاصه ماشینی:
com مقدمه آموزش و پرورش به عنوان وسيع تـرين فصـل مشـترک حاکميـت و مـردم ، مهمتـرين و گسترده ترين نهاد فرهنگي و اجتماعي کشور و تاثير عناصر و مولفه هاي نظام تعليم و تربيـت رسمي مثل «نقش الگوئي معلم ؛ تاثير پذيري دانش آموزان در مقطع حساس کودکي، نوجـواني و جواني؛ تاثير غير قابل انکار محتوي وکتاب هاي درسي، ساختارسـازماني و نـوع مـديريت ؛ فضا و تجهيزات ؛ قوانين و مقررات وبرنامه و رسالت پرورشي نظام تعليم و تربيت » در نهادينه سازي سبک زندگي اسلامي بسيار حياتي و مهم است .
دغدغه محقـق ايـن است که با تبيين پيوند مساجد با آموزش وپرورش ضمن شناسايي مزيـت هـاي ارتبـاط مـوثر نظام تعليم و تربيت و مساجد و نقش آن در نهادينه سازي سـبک زنـدگي اسـلامي، گـامي در جهت درک صحيح از مسير تحولي سبک زنـدگي اسـلامي در آينـده برداشـته ، پيشـنهادات و نيازمنديهاي مطالعاتي و تحقيقاتي لازم براي دستيابي به بخش حقيقي و اصـلي تمـدن نـوين اسلامي يعني سبک زندگي اسلامي ارائه نمايد.