چکیده:
هدف از مقاله حاضر بررسی شیوههای ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها با تاکید بر عدالت ارزشیابی بود. به منظور نیل به هدف پژوهش از روش تحقیق کیفی و به منظور تحلیل اطلاعات گردآوری شده از تحلیل محتوا استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش را "صاحبنظران" تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. علاوه بر آن به منظور جمع آوری اطلاعات از سایر منابع، نظرات دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با استفاده از نمونهگیری در دسترس و از طریق پرسشنامه باز پاسخ مورد بررسی قرار گرفت. در کل نظرات 14 صاحبنظر و 66 دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مهمترین شیوههای ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا (آموزش مجازی) عبارتند از امتحان حضوری (در صورت مجوز مبادی ذیربط)، امتحان کتبی مجازی، امتحان شفاهی مجازی، پرسش و پاسخ شفاهی، ارائههای مجازی، کارپوشه الکترونیکی و ارزشیابی چندگانه (تلفیقی). در این مقاله چالشها و مزایای هر کدام از روشهای ذکر شده بررسی و راهکارهای لازم برای کاهش پیامدهای منفی هر کدام از روشها ارائه شد. با توجه به نظرات پاسخگویان، بسنده کردن به یک روش ارزشیابی، اعتبار ارزشیابی را کاهش میدهد و لذا لازم است متناسب با محتوا و اهداف از روشهای چندگانه (تلفیقی) برای ارزشیابی آموختههای فراگیران استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
مهمترين شيوه هاي ارزشيابي از آموخته هاي دانشجويان در دوران شيوع ويروس کرونا (آموزش غير حضوري در بستر سامانه هاي مجازي) روش چالش ها (معايب ) مزايا راهکارها زمان بر بودن بخصوص بهترين راه صحه استادان از قبل بانک سوال براي کلاس هاي پر گذاري عملکرد مناسب طراحي نموده و از جمعيت ، افزايش خستگي واقعي دانشجويان در هر فراگير سوال هاي آزمونگر و افزايش دوران کرونا و کنترل متنوع با ضرايب دشواري احتمال لحاظ کردن صحت نمرات کسب مختلف (ساده ، متوسط ، نمرات متفاوت به شده از امتحان هاي دشوار) بپرسند امتحان پاسخ هاي يکسان ، توزيع کتبي مجازي ، ثبت و ضبط پاسخ ها و شفاهي ناعادلانه پرسش ها ميان کارپوشه (مجموعه استفاده از آن براي نمره مجازي دانش آموزان (ممکن تکاليف ترم شامل کار دهي به پاسخ هاي (مصاحبه ) از است از برخي فراگيران عملي، حل تمرين ، دانشجويان و همچنين طريق آداب سوالات ساده تر و از مقاله ، و غيره ) و استفاده از آن براي کانکت و برخي سوال هاي پيچيده توسط شخص دانشجو پاسخگويي به انتقادها و غيره تري پرسيده شود)، استفاده در هر زمان و اعتراض هاي احتمالي فرصت پاسخگويي، فکر هر مکان ، صرفه دانشجويان کردن و يادآوري مطالب جويي در هزينه ، زمان دور از هر گونه اعمال نظر اندک است ، منابع و غيره ، ، اغراض شخصي، ارفاق اضطراب و استرس وسيله خوبي براي و غيره به پاسخ هاي دانشجويان در اين روش سنجش توانايي دانشجويان امتياز داده بيشتر است استدلال ، قدرت بيان ، شود دانشجو ممکن است به نظم فکري، تمرکز استفاده از ارزشيابي تلفني علت نقص بيان از گفتن افکار و شناخت (تلفن ثابت و گوشي آنچه ميداند واهمه داشته حالات دروني از نظر همراه ) در صورت لزوم باشد اضطراب و استرس (قطع شدن اينترنت و در صورتي که در حضور ميتواند بازخوردي غيره ) با خريد بسته هاي ساير دانشجويان صورت فوري داشته باشد و در مکالمه کم هزينه بگيرد، افرادي که در نتيجه به تشويق ، پايان از آنها سوال تقويت انگيزش و ميشود، نمرات بهتري يادگيري شاگرد کسب ميکنند.