چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و برازش مدل راهبرهای آموزش مذهبی کودکان در خانوادهها انجام شده است؛ روش تحقیق به شیوه ترکیبی (آمیخته) با طرح کیفی-کمی است. جامعه پژوهشی تمام والدین دانشآموزان دوره پیشدبستانی شهرستان ارومیه بودندکه 14 نفر به صورت هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری دادهها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. بعد از کسب رضایت والدین مصاحبهها به صورت کاملا ناشناس ضبط و پیاده گردید. در بخش دوم تعداد 222 نفر از والدین با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در تحلیل کیفی از روش چهار مرحلهای پاول و رننر (2003) و در بخش کمی از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نرمافزار مورد استفاده در بخش کیفی MAXQDA10 دربخش تحلیل کمی نرمافزارهای SPSS16 و AMOS21 بود. بر حسب نتایج تحقیق کیفی، والدین از چهار راهبرد عمده «الگوسازی»، «سبک زندگی اسلامی»، «رسانههای آموزشی» و «محیط‍ها و مناسبتهای مذهبی» برای آموزش مذهب فرزندانشان استفاده می کنند. همچنین یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داد که راهبردهای چهارگانه مدل مفهومی تحقیق بر متغیر شیوههای آموزش مذهبی والدین به کودکان برازش داشته و تاثیرگذار هستند؛ همچنین مولفه های «الگوسازی» و «سبک زندگی» در بیشترین سطح تاثیرگذاری قرار داشتند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد می شود والدین در آموزشهای مذهبی نسبت به تاثیرات این روشها نیز آگاهی داشته و با توجه به اثرات این روشها در تربیت دینی فرزندانشان بکوشند.
The purpose of this study was to design and fit a model of children’s religious education strategies in families.The research method is mixed (compound) with qualitative- quantitative design. The research population consisted of all parents of preschool students in Urmia city, 14 of whom were selected purposefully and through theoretical data saturation rule. Data collection tool in the qualitative section was semi- structured interviews and in the quantitative part was a questionnaire. After parental consent, the interviews were anonymously recorded and transcribed. In the second part, 222 parents were selected by simple random sampling and answered the questionnaires. To analyze the data in the qualitative analysis, the four- step method by Powell and Renner (2003) and in the quantitative part the structural equation model were used. The software used in the qualitative section was MAXQDA10 and in the quantitative analysis, SPSS16 and AMOS21 software were used. According to the results of the qualitative research, parents use four major strategies of «modeling”, «Islamic lifestyle”, «educational media» and «religious environments and occasions» to teach their children religion. The findings of the structural equation model showed that the four strategies of the conceptual model of research fitted and influenced the variations of parents’ methods for teaching religion to their children; besides, the ‘modeling’ and ‘lifestyle’ parameters were in the most influencial ones. Considering the findings of this sytudy, it is suggested that parents use the religious education strategies presented in this study to preschool children.