چکیده:
پژوهش حاضر با تأکید بر اهمّیّت مطالعات بینارشتهای در تحقّق اهداف ادبیّات تطبیقی براساس مکتب امریکایی و با تکیه بر کهنالگوی مرگ و تولّد دوباره، بهروش توصیفی - تحلیلی و شیوة استقرائی، ظرفیتهای نظریّة ناخودآگاهی جمعی و کهنالگوهای یونگ را در تحلیل چرایی و چگونگی تشابهات ادبی میان ادبیّات ایران و عرب و بهطور خاص در شعر خیّام و بیاتی واکاوی و از لایههای ژرف و مشترک کهنالگویی این دو متن، پرده برداشته است تا ضمن تأکید بر رابطة میان ادبیّات و روانشناسی، برکارکرد کهنالگوها در آفرینش آثار ادبی برتر ملل مختلف جهان صحه بگذارد و از همه مهمتر، نقش کهنالگوها در تبیین تشابهات ادبی میان ادبیّات ایران و عرب را نشان دهد. نتایج پژوهش، بیانگر آن است که هردو متن، از شالودههای ژرف و مشترک کهنالگوی مرگ و تولّد دوباره برخوردارند که همین عامل، باعث تشابهات ادبی گسترده و نزدیکی متون پیشگفته شده؛ امّا تفاوتهای جزئی نیز در نحوة تجلّی این کهنالگو در اینمیان دیده میشود؛ بدین صورت که در شعر بیاتی، کهنالگوی مرگ و تولّد دوباره، بیشتر در قالب اسطورة سومری ایشتار و تموز، اسطورة مصری ایزیس و اوزیریس و در نماد برساختة عایشه تجلّی مییابد؛ ولی در شعر خیّام، بهطور عمده در تبدیلشدن آدمی به خاک و دگردیسی آن به سبزه و گیاه و سبو، نمود یافته است.
This study emphasizes the importance of interdisciplinary studies in achieving the goals of
comparative literature based on the American literary school and the archetype of death and
rebirth. It also uses analytical descriptive and inductive methods to test the theoretical capacities
of Jung's collective unconscious and the archetypes to analyze the why and the how of literary
similarities between Iran and Arabi literature, and especially in Khayyam and Bayati's poetry, the
study explores and reveals the deep and common layers of archeology of these two texts, while
emphasizing the relationship between literature and psychology which confirms the use of
archetypes in the creation of the best literary works of different nations of the world and, most
importantly, it shows the role of archetypes in justifying the literary similarities between Iran and
Arab literature. The results indicate that both texts have deep and common foundations of the
archetype of death and rebirth, which have led to widespread literary similarities and the
closeness of the aforementioned texts. In the meantime, their minor differences in the
manifestation of these archetypes can be seen in the manifestation of archetype, fore example, in
Bayati's poetry, the archetype of death and rebirth are mostly expressed in the form of the
Sumerian myth of Ishtar and Tammuz, the Egyptian myth of Isis and Osiris, and in the symbol
made by Bayati, named: Aisha; but in Khayyam's poetry, it is mainly reflected in the
transformation of man into dust and its transformation into greenery and plants and vegetables.