چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش سرزندگی تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت انجام شد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانشآموزان پسر پایه یازدهم ناحیه سه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای استانداردشده خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و انگیزه پیشرفت هرمانز (1970) بودند. دادهها به روش اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که در مرحله پیشآزمون، بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P). به این ترتیب که آموزش سرزندگی تحصیلی در مرحله پسآزمون باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان پسر شد و نتایج آموزش در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (001/0>P). بنابراین توصیه میگردد که متخصصان تعلیم و تربیت برای بهبود خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در کنار سایر روشهای آموزشی از روش آموزش سرزندگی تحصیلی نیز استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
Kocaj, Kuhl, Jansen, Pant & Stanat 2 .
Muhonen, Pakarinen, Poikkeus, Lerkkanen & Rasku-Puttonen 3 .
Zander, Brouwer, Jansen, Craven & Hannover 4 .
Duijn, Rosenstiel, Schats, Smallenbroek & Dahmen 7 .
بهرامي و بدري (١٣٩٦) در پژوهشي ديگر با عنوان رابطه ادراک از محيط يـادگيري و سـرزندگي تحصيلي با نقش واسطه اي شناخت ، فراشناخت ، انگيـزه پيشـرفت و خودکارآمـدي در دانشـجويان گزارش کردند که سرزندگي تحصيلي و انگيزه پيشرفت رابطه مثبـت و معنـادار داشـتند.
نتـايج پـژوهش پيراني ، تقوايي و ميرزايي (١٣٩٥) با عنوان بررسي رابطـه اشـتياق تحصـيلي و سـرزندگي بـا انگيـزه 1 - Martin & Marsh پيشرفت در دانش آموزان نابيناي شهر اراک در سال تحصيلي ٩٥-٩٤نشان داد که اشتياق تحصيلي ، سرزندگي و انگيزه پيشرفت دانش آموزان نابينا همبستگي مثبت و معنادار داشتند.
حبيب پور سداني ، عبدلي سلطان احمدي و فاييدفر (١٣٩٤) ضمن پژوهشي درباره بررسي رابطه سبک هاي يادگيري با توسعه تفکر انتقادي ، سرزندگي و انگيزش پيشـرفت تحصـيلي در بـين دانشـجويان علـوم پزشـکي اروميه به اين نتيجه رسيدند که بين همه سـبک هـاي يـادگيري ، توسـعه تفکـر انتقـادي ، سـرزندگي تحصيلي و انگيزش پيشرفت تحصيلي رابطـه مثبـت و معنـادار وجـود داشـت .
بنابراين ، بـا توجـه بـه مشـکلات تحصـيلي دانش آموزان پايه يازدهم ، نقش و اهميت روش آموزش سرزندگي تحصيلي در بهبود ويژگي هاي تحصيلي و پژوهش هاي اندک در اين زمينه ، اين پژوهش با هدف تعيين تاثير آمـوزش سـرزندگي تحصيلي بر خودکارآمدي تحصيلي و انگيزه پيشرفت انجام شد.