چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل آموزش سبز با تکیه بر توسعه پایدار با استفاده از تکنیک دیمتل – دالالا صورت گرفته است. روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بوده است. جامعه آماری پژوهش17 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که باتوجه به تعداد کم جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد. برای شناخت ابعاد مدل، ابتدا با بهره گیری از تکنیک دلفی و نظرسنجی از خبرگان اقدام به شناخت مولفههای مرتبط با آموزش سبز در محیطهای آموزشی شده و سپس با بهره گیری از تکنیک DEMATEL – DALALA به سنجش وضعیت ارتباطی و شناسایی روابط علی معلولی برای مولفهها اقدام شد. در ادامه با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری به ارزیابی مدل پرداخته شد. نتایج قسمت کیفی تحقیق منجر به شناسایی 14 شاخص آموزش سبز شد. علاوه براین، تمامی شاخصهای آموزش سبز با چهار عامل توسعه پایدار (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیستی) ارتباط مستقیم و مثبت داشته و بالاترین شدت ارتباط نیز مرتبط با بعد سیاسی بوده است. براساس تکنیک دیمتل، آموزش سبز بر تمام ابعاد اثرگذار است و از بعد اقتصادی تاثیر میپذیرد.
خلاصه ماشینی:
اما در اين روند جهت سنجش وضعيت موجود و برنامـه ريزي آتي نياز است مدل هاي ارزيابي و رتبه بندي مورد اسـتفاده قـرار گيرنـد تـا بـا کمـي نمـودن وضعيت هر واحد امکان تصميم گيري صحيح را فراهم نمايد (بريم نژاد و شريفات ، ١٣٩١) در اين راستا کارگروه هاي تدوين تراز سبز براي کمک به وضـعيت سـازمانها و شـرکتها نيـز در برخـي از موسسات شکل گرفته شد (نقدي ، ١٣٩٤).
در گام بعد با بهره گيري از مولفه هاي شناسايي شده آموزش سبز به بررسي اين مولفـه هـا بـا چهـار عامل توسعه پايدار مشتمل بر سياسي ، اقتصادي ، اجتمـاعي و زيسـتي پرداختـه شـد.
تبيين ضريب مسير ميان مولفه هاي آموزش سبز با ابعاد توسعه پايدار براساس آنچه که بدست آمد مشخص شد که تمام مولفه هاي آموزش سـبز بـا ابعـاد توسـعه پايـدار داراي ارتباط مي باشند و اين ارتباط از نوع مثبت و مستقيم است و بالاترين شدت ارتباط نيز مرتبط با بعد سياسي است و در رتبه هاي بعدي نيز اجتماعي ، اقتصادي و زيستي قرار دارد که در ادامه نيـز به بررسي ميزان اثرگذاري آنها پرداخته شده است .
با توجه به تحليل ها و تکنيکهاي بکار برده شده ، نتايج تحقيق نشان داد که تمـام سـئوالات بـا ابعـاد توسعه پايدار ارتباط مستقيم و مثبت داشته و بالاترين شدت ارتباط نيز مرتبط بـا بعـد سياسـي و در رتبه هاي بعدي نيز اجتماعي ، اقتصادي و زيستي قرار دارد و براساس تکنيک ديمتل ، آمـوزش سـبز 1 - Anderson بر تمام ابعاد اثرگذار و از بعد اقتصادي تاثير مي پذيرد و بعد اجتماعي ، تاثيرپذيرترين عامل شـناخته شده است .