چکیده:
هدف: این مطالعه با مرور نظاممند متون پژوهشی در حوزه خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومی به اقوام و اقلیتها، به تحلیل وضعیت آن پژوهشها از جنبههای گوناگون میپردازد. بر این اساس، موانع خدمتدهی به اقوام و اقلیتها و راهبردهای رفع موانع مذکور بر اساس متون پژوهشی بررسی شده ارائه شدهاند.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، و مبتنی بر چارچوب مطالعه نظاممند پریسما انجام شده است. برای جمعآوری متون پژوهشی مرتبط در چندین پایگاه اطلاعاتی کلیدواژههای تخصصی این حوزه جستوجو صورت گرفت و تعداد 314 مدرک به زبان انگلیسی شناسایی شد. در مراحلی تکرارشونده با مطالعه و بررسی چکیده منابع، موارد تکراری و یا غیر مرتبط با موضوع حذف شدند. در نهایت با اعمال پالایش اولیه، معیارهای ورود و خروج از مطالعه و کنترل توسط متخصصان، تعداد 40 متن پژوهشی انگلیسی برای مرور نظاممند انتخاب شدند. اطلاعات به دست آمده، با تلخیص مطالب در قالب جدول و نمودار ارائه شده است.
یافتهها: مرور پژوهشها نشان داد که اغلب پژوهشهای مرتبط با ارائه خدمات به اقوام و اقلیتها در کتابخانههای عمومی بهطور پراکنده صورت گرفته است و بیشتر آنها در دنیای غرب و با استفاده از ابزارهای متعدد و گردآوری داده از کاربران مورد پیمایش قرار گرفته است. در مجموع 17 مانع در قالب: موانع مربوط به مدیریت کتابخانه، موانع ادراکی و ارتباطی، موانع مربوط به محیط خارجی و موانع مربوط به ماهیت اجتماع اقوام و اقلیتها دستهبندی شدند. در این رابطه 20 راهبرد ارائه شده و مصادیق اجرای آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. در میان این راهبردها، استخدام کارکنان آشنا به فرهنگ و زبان اقوام و اقلیتها، و توسعه حرفهای آنها، مجموعهسازی حساس به فرهنگ و بازاریابی و تبلیغات کتابخانههای عمومی مهمترین راهبردهای موفقیت در ارائه خدمت کتابخانههای عمومی در جامعه چند فرهنگی است.
اصالت/ ارزش: بررسی منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی نشان داد تاکنون هیچ پژوهشی به مرور نظاممند پژوهشهای حوزه خدمات کتابخانههای عمومی در جوامع چند فرهنگی به اقوام و اقلیتها نپرداخته است. لذا مرور منابع علمی و پژوهشی منتشر شده برای داشتن دیدی جامع نسبت به خدمات کتابخانهای در جوامع چند فرهنگی ضروری است.
Purpose: This study systematically reviews the original research works in the field of public library services to ethnic and minority groups from various aspects. According to this goal and based on the relevant literature, the barriers of library services to ethnic and minority groups as well as the strategies to address those barriers have been presented.
Method: This is an applied research in terms of purpose which has been conducted based on the Prisma guidelines. To collect the relevant literature, subject keywords were searched into several known scientific databases, through which 314 documents in English were retrieved. By applying inclusion and exclusion criteria, all documents were examined, from whom repeated or irrelevant ones were omitted. Finally, 40 original research works were chosen for further analysis.
Findings: The review of literature showed that most studies on the provision of public libraries services to ethnic and minority groups have been carried out in the Western world using various tools and users’ surveys. Totally 17 barriers were identified, which fall into 4 main categories including: “management-related Barriers”, “perceptual and communication barriers”, “environment-related barriers”, and “barriers related to the nature of minority communities”. To address these barriers, 20 strategies have been suggested in the reviewed research works. Recruitment of staff who are familiar with the culture and language of ethnic and minority groups, professional development of staff, developing collection which is culturally sensitive, and library marketing and publicity are the most important strategies to achieve success in providing services in a multicultural society.
Originality/value: The review of internal and external information resources showed that no systematic review has already been conducted on the public library services to ethnic and minority groups in multicultural societies. Therefore, in order to have a general picture of the services offered in multicultural societies, a systematic review of original research works is essential, which the current research has embarked on.
خلاصه ماشینی:
کتابخانه هاي عمومي، خدمات ، جوامع چندفرهنگي، قوميت ، اقليت ها، مرور نظام مند تحقيقات اطـلاع رسـاني و کتابخانـه هـاي عمـومي؛ فصـلنامۀ Research on Information Science and Public Libraries; The Quarterly Journal of Iran Public علمي -پژوهشـي؛ دورة ٢٥،شـمارة ٤،پيـاپي ٩٩،زمسـتان Successive ;٤.
The Barriers to Provision of Public Library Services to Ethnic and Minority Groups in Multicultural Societies Based on Global Experiences Solmaz Zardary Assistant Prof.
ir Received: 2th October 2019; Accepted: 1th December 2019 Abstract Purpose:This study systematically reviews the original research works in the field of public library services to ethnic and minority groups from various aspects.
Findings: The review of literature showed that most studies on the provision of public libraries services to ethnic and minority groups have been carried out in the Western world using various tools and users’ surveys.
Recruitment of staff who are familiar with the culture and language of ethnic and minority groups, professional development of staff, developing collection which is culturally sensitive, and library marketing and publicity are the most important strategies to achieve success in providing services in a multicultural society.
Originality/value: The review of internal and external information resources showed that no systematic review has already been conducted on the public library services to ethnic and minority groups in multicultural societies.
Keywords: Public libraries, Services, Multicultural societies, Ethnicity, Minorities, Systematic review.
The Barriers to Provision of Public Library Services to Ethnic and Minority Groups in Multicultural Societies Based on Global Experiences.