چکیده:
هدف: امروزه با افزایش تعداد فارغالتحصیلان علم اطلاعات و دانششناسی توجه به آیندۀ شغلی این قشر از جامعه یکی از چالشهای پیش روی آنان است. از اینرو هدف پژوهش حاضر این است که با رویکردی آیندهنگرایانه به کشف عوامل مؤثر بر آفرینش کسبوکار برای فارغالتحصیلان این رشته بپردازد.
روش: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی با استفاده از روش دلفی است. جامعۀ آماری در بخش دلفی 15 نفر از صاحبنظران حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی و کارآفرینی بوده است و در بخش اکتشافی از نظریات 165 نفر از خبرگان بهره برده شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامۀ محققساخته بود که روایی آن با بر اساس آزمون تحلیل عاملی تأیید شد و پایایی بر اساس آزمون آلفای کرونباخ برای تمامی مؤلفهها بالاتر از 7/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی میانگین و انحراف معیار، آزمون بارتلت، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی توسط نرمافزار SPSS نسخۀ 20 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل مؤثر بر آیندۀ کسبوکار کارآفرینانه در سه عامل فرصتهای کارآفرینانه، ظرفیتهای کارآفرینانه، و چهارچوب کارآفرینانه قرار میگیرند. برای بررسی مدل تحقیق بار عاملی گویهها و شاخصهای برازش مدل محاسبه شد و با توجه به آنکه بار عاملی تمامی گویهها بالاتر از 4/0 برآورد شد و شاخصهای برازش مدل نیز دارای مقدار موردنظر بودند، مدل پژوهش مورد تأیید قرار گرفت.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر با رویکردی اکتشافی و با دیدگاه آیندهنگرایانه در خصوص عوامل مؤثر بر کسبوکار کارآفرینانه در حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی انجام شده است. از این پژوهش میتوان بهمنظور بهبود محیط کسبوکار و ایجاد فضای مطلوب برای کار و رشد روحیۀ کارآفرینی در دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی استفاده کرد.
Purpose: Today, with the increase in the number of graduates whose number is increasing every year, unemployment and employment are among the challenges the societies are facing. Graduates of Knowledge and Information Science are not exceptions to this rule and thus often face employment problems. Given this issue as well as the economic crisis throughout the world, identifying and discovering factors affecting entrepreneurial businesses for graduates can be a good alternative for countries and communities for resolving this crisis as well as for their social and economic development. Accordingly, the purpose of the present research is to discover the factors affecting the entrepreneurial business for the graduates of Knowledge and Information Science.
Method: The present study is an applied study in terms of purpose and is exploratory in terms of method, in which the Delphi method has been used. In line with the purpose of the research, the components of entrepreneurship for the field of Knowledge and Information Science were first identified by the content analysis method. Then, the Delphi method was used to complete and confirm the desired components. Finally, in order to summarize and categorize the components, the exploratory factor analysis was used and in order to ensure that a factor structure has been achieved, the confirmatory factor analysis was applied. The statistical population used in the Delphi method included 15 experts in the fields of Knowledge and Information Science, and entrepreneurship, who were selected by applying non-probability sampling and a combination of targeted, judgmental, and chain referral sampling methods. In the exploratory analysis section, due to the volume required for factor analysis, 165 experts, including the faculty members in the field of Knowledge and Information Science in public universities across the country were asked to give their opinions. The research instrument was a researcher-made questionnaire based on the Delphi steps, the reliability and validity of which were confirmed. To analyze the data, the SPSS software (version 20) and LISREL software (version 8.8) were used.
Findings: The findings show that 32 identified factors affecting entrepreneurial businesses fall into four categories of main factors including entrepreneurial opportunities, entrepreneurial capacities, entrepreneurial framework and future studies, which in total predict more than 62% of total variance in entrepreneurial business in Knowledge and Information Science. Furthermore, considering that the factor load of all items was estimated to be higher than 0.4 and the fit indices of the model also had the desired value, the research model was also approved.
Originality/value: This study is the first to explore the factors influencing the entrepreneurial business of Knowledge and Information Science. In order to provide an entrepreneurial solution to the graduates of the field of Knowledge and Information Science, the four components of opportunities, capacities, frameworks and future studies should be considered based on the model presented in this study.
خلاصه ماشینی:
Premand, Brodmann, Almeida,Grun,Barouni 2.
ازاين رو، پژوهش حاضر درصدد پاسخ گويي به اين سؤال است کـه عوامـل مـؤثر بـر کسب وکار کارآفرينانۀ فارغ التحصيلان علم اطلاعات و دانش شناسي دانشـگاه هـاي دولتـي ايـران کدامند؟ در موضـوع خـاص کسـب وکـار کارآفرينانـه مـدل هـاي متعـددي ارائـه شـده اسـت کـه بـه مرتبط ترين مدل هاي موجود با حوزه پژوهش حاضر اشاره مي شود: کلارک ١(١٩٩٨) در مطالعات طولي و گستردة خود به اين نتيجه رسـيد کـه دانشـگاه هـا در مسير تحول به سمت سازگاري با محيط بيروني و تبديل شـدن بـه يـک دانشـگاه کـارآفرين ، لازم است پنج مؤلفۀ اساسي داشته باشند.
صابري (١٣٩٧) درمقالـه اي تحـت عنـوان «کـارآفريني در علـم اطلاعـات ودانـش شناسـي : يک تحليـل عـاملي اکتشـافي » بـا توزيـع پرسـش نامـه در بـين ٨١دانشـجوي دکتـراي رشـتۀ علـم اطلاعات ودانـش شناسـي دردانشـگاه هـاي دولتـي ، پـنج عامـل را بـراي کـارآفريني دانشـجويان شناسايي کرد که تحت عناوين «مهارت افزايي »، «محتوايي »، «آموزشي »، «ترويجـي »، و «پشـتيباني » نام گذاري شدند، که عامل مهارت افزايي ازبيشترين اولويت برخوردار است .
در ايـن پـژوهش ، ابتـدا ادبيات پژوهش مرور شده وبه روش فراترکيب گويه هـاي آينـده پژوهـي کـارآفريني بـراي رشـتۀ علم اطلاعات و دانش شناسي شناسايي شد.
نتـايج تحليـل عـاملي اکتشـافي نشـان داد کـه عوامل مؤثر برکارآفريني دانشجويان علم اطلاعات ودانش شناسي درچهـار عامـل فرصـت هـاي کارآفرينانه ، ظرفيت هاي کارآفرينانه ، چهارچوب هاي کارآفرينانـه وآينـده پژوهـي قابـل تفکيـک است .