چکیده:
این تحقیق با هدف ارائۀ تصویری جامع از عوامل سازمانی موثر بر دانشگاه کارآفرین از طریق ترکیب تحقیقات پیشین انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد فراترکیب بود. بدین منظور پس از جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی، در فاصلة زمانی 1998 تا 2017، تعداد 325 مقاله در حوزۀ دانشگاه کارآفرین ارزیابی و در نهایت 65 مقاله، که به صورت مستقیم موضوع دانشگاه کارآفرین را بررسی کرده بودند، به روش هدفمند، انتخاب و وارد مرحلة تحلیل شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری استفاده شد. پس از تحلیل یافتههای محققان قبلی و ترکیب نتایج حاصله، تعداد 21 کد و 10 مفهوم و 5 مولفه شناسایی و اعتبار آنها از طریق آزمون کاپای کافمن تایید شد. سپس، میزان اهمیت و اولویت کدهای شناساییشده با روش آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافتههای تحقیق، کدهای رهبری قوی و همهجانبه و پشتیبانـ ساختار منعطف و متمایزـ و روحیه و نگرش کارآفرینانة اعضا و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بیشترین ضریب اهمیت را در توسعة دانشگاه کارآفرین داشتند. در نهایت، پس از طی مراحل پژوهش، الگوی مولفههای سازمانی موثر بر دانشگاه کارآفرین ترسیم شد. نتایج موید نقش رهبری و فرهنگ در تحول دانشگاهها در جهت کارآفرینی بود. این پژوهش، با اتخاذ رویکردی جامع، بینشهایی ارزشمند در زمینۀ دانشگاههای کارآفرین ارائه میدهد.
The purpose of this study was to provide a comprehensive picture of the organizational factors affecting the entrepreneurial university through the synthesis of literature. The research method was qualitative with a meta-synthesis approach. To this end, after the exploration of the databases in the period 1998-2017, 325 articles were collected in the field of entrepreneurial university, and finally 65 articles that directly examined the subject of entrepreneurial university were selected through a purposive sampling method and were included in the analysis phase. To analyze the data, coding method was used. Analyzing the findings of previous researchers and synthesizing the results, 21 codes, 10 concepts, and 5 factors were identified and validated through Kappa coefficient and the importance and priority of the identified codes were determined by Shannon's entropy method. According to the research findings, strong, comprehensive, and supportive leadership, flexible and distinctive structure, entrepreneurial spirit and attitude of members, and entrepreneurial organizational culture had the strongest coefficients of importance in the development of entrepreneurial university. Finally, after the research process was completed, the model of effective organizational components for the entrepreneurial university was generated. The results confirm the important role of leadership and culture in the transformation of universities toward entrepreneurship. By adopting a comprehensive approach, this research provides valuable insights into entrepreneurial universities.
خلاصه ماشینی:
لـذا این پژوهش درصدد است با بررسی پژوهش های پیشین در مورد دانشـگاه هـای کـارآفرین تحلیلی سیستماتیک و جامع به شـیوة فراترکیـب در خصـوص عوامـل سـازمانی مـؤثر بـر دانشگاه کارآفرین و تبیین جایگاه آن در توسعۀ دانشگاه ها ارائه دهد.
با توجه به نقش عوامل سازمانی در نهادینه سازی کارآفرینی در سازمان هـا (الـوانی و همکـاران ١٣٩٢ بـه نقـل از ;٢٠٠٨ covin &Kuratko ;٢٠٠٩ Cornwall &Morris ١٩٩٨ Duncan ;٢٠٠٥ Zahra ;٢٠٠٢ Hornsby) و نبود تحقیقـات منسـجم ، کـل گرایانـه ، و جـامع دربارة آن ، به ویژه در مطالعات داخلی و در خصوص مراکز دانشگاهی، محققان در این پـژوهش ، با بررسی پیشینۀ تحقیقات و ترکیب دیدگاه های مختلف دربارة دانشگاه کارآفرین ، درصدد پاسـخ به این پرسش اساسی بودند که کدام عوامل سازمانی بر اساس پیشینۀ مربوطـه نقـش مـؤثری در توسعۀ دانشگاه کـارآفرین دارد.
اسـتفاده از مفهوم دانشگاه کارآفرین بهترین بیان برای نشان دادن تکامـل دانشـگاه بـا توجـه بـه الزامـات جامعۀ مبتنی بر دانش است (٢٠١٠ Goldstein) کـه بـر نقـش دانشـگاه در توسـعۀ اقتصـادیـ اجتماعی و همکاری بین دانشگاه و ذینفعان خارجی تأکید میکنـد (٢٠١٤ van der &Sam ).
نتایج حاصله و تعیین اهمیت مؤلفه ها بر اساس روش آنتروپی شانون بیانگر آن است که مؤلفه های سازمانی مؤثر بر دانشگاه کارآفرین بر اساس اهمیـت آن هـا در توسـعۀ دانشـگاه شامل رهبری، فرهنگ ، ساختار، مدیریت منابع انسانی، و کنترل اسـت .