چکیده:
پارکهای علم و فناوری، به منظور اهداف فناورانه توسعه پایدار ایجاد شدهاند. هنر نیز میتواند ابزاری برای دستیابی به اهداف توسعة پایدار باشد. برای مشارکت کودکان در پارکهای علم و فناوری و سرمایه گذاری بر خلاقیت آنان، میتوان با ایجاد فضاهای محرک زمینه را برای آموزش، کارآفرینی و بهرهگیری از نیروی استعداد کودک در آینده فراهم نمود. آنچه در پارک علم و فناوری کودک و نوجوان مهم جلوه مینماید، آموختن مهارتهای لازم برای خلاق بودن است. خلاقیت را میتوان پدیدهای ذهنی دانست که از کاربرد فرآیندهای شناختی معمول حاصل میشود. محیط کالبدی نقش برجستهای در شکوفایی خلاقیت ایفا میکند. پیوند میان این فضای ایجاد شده در پارکهای علم و فناوری و هنر در پرورش خلاقیت کودکان نقش بسزایی دارد. در پژوهش حاضر روش تحلیلی- کیفی پیرامون مبانی نظری مبنا قرار گرفته و مطالعات اسنادی و کتابخانهای در کنار مصاحبههای نیمه ساختار یافته به کار گرفته شدهاست. مولفههای موثر در ارتقای خلاقیت کودکان، در دو دسته عوامل محیطی و عوامل فردی بررسی شده و بر اساس یافتههای پژوهش تاثیر عوامل محیطی و استفاده از آن به عنوان مهمترین عامل در پرورش کودکان رخ مینماید. فضاهای ایجاد شده نه فقط با جنبههای کالبدی سازمان روان شناختی خود، بلکه از طریق پیوند این کالبد با هنر بر شکوفایی و پرورش خلاقیت کودکان اثر میگذارند. اهداف پژوهش تبیین الگوی طراحی مبتنی بر تنوع در فضاهای آموزشی کودکان. دستیابی به مولفههای علمی ارتقاء خلاقیت کودکان در فضاهای شهری. سوالات پژوهش ایجاد پارکهای فناوری کودک چه اثری بر نوع و کیفیت خلاقیت آنها دارد؟ بکارگیری مولفههای محیطی در طراحی پارکهای علم و فناوری چه اثری بر خلاقیت کودکان دارد؟
Science and technology parks have been created for the technological purposes of sustainable development. Art can also be a tool for achieving sustainable development goals. In order for children to participate in science and technology parks and invest in their creativity, it is conceivable to create a stimulating environment for education, entrepreneurship and the use of the child's talent in the future. What is important in children's and adolescents' science and technology parks is learning the skills needed to be creative and imaginative. Creativity can be considered a mental phenomenon that results from the use of common cognitive processes. The physical environment plays a prominent role in the flourishing of such a trait. The connection between the space created in science, technology and art parks plays an imperative role in nurturing children's creativity. In the present study, an analytical-qualitative method based on theoretical foundations, documentary and library studies have been used along with semi-structured interviews. The effective components in promoting children's creativity are examined in two categories of environmental and individual factors; hence, grounded on the research findings, the impact of environmental factors and its use as the most important factor in child rearing is highlighted. The spaces created not only with the physical aspects of their psychological organization, but also through the connection of this body with art, affect the flourishing and nurturing of children's creativity. Research objectives: 1. Explaining the pattern of design based on diversity in children's educational spaces. 2. Achieving the scientific components of promoting children's creativity in urban spaces. Research questions: 1. What effect does the creation of children's technology parks have on the type and quality of their creativity? 2. What effect does the use of environmental components in the design of science and technology parks have on children's creativity?
خلاصه ماشینی:
بکارگيري مولفه هاي محيطي در طراحي پارکهاي علم و فناوري چه اثري بر خلاقيت کودکان دارد؟ واژگان کليدي: کودک، پارک علم و فناوري ، پرورش خلاقيت ، فضاهاي شهري دانش بنيان ، مهارت ، هنر مقدمه ايجاد فضاهاي شهري دانش بنيان يکي از اقدامات کشورهاي توسعه يافته در راستاي مديريت کارآمد و استفاده از توسعه فناوري و افزايش بهره وري، توليد و خدمات بوده است .
در اين ميان ، استفاده از مؤلفه هاي محيطي و هنر، در طراحي پارکهاي علم و فناوري کودک و نوجوانان مي تواند در ارتقاء خلاقيت آن ها مؤثر باشد.
از سوي ديگر الگوي طراحي مبتني بر تنوع ، در فضاهاي آموزشي کودکان با رويکرد ارتقاء خلاقيت آنان بررسي کرده است و بدين طريق مي تواند مقدمه اي براي مطالعات جدي تر در ارتقاي پارکهاي علم و فناوري و نقش پرورشي و آموزشي آن براي کودکان فراهم سازد.
نقش پارکهاي علم و فناوري در خلاقيت کودکان پارک کودک، مکاني آموزشي و تفريحي است که در آن فعاليت هاي گوناگون به منظور غني کردن زندگي ، پرورش خلاقيت ، برانگيختن کنجکاوي ، تحريک کردن تخيل ، تفريح و سرگرمي به آن ها ارائه مي گردد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) توجه به کودکان در پارکهاي علم و فناوري به اين دليل است که که پژوهش ها نشان ميدهند که دوران کودکي قابليتها و خلاقيت کودکان پايه گذاري مي شود.
کاربرد فضاهاي طبيعي در پارکهاي علم و فناوري از شاخصه هاي معماري اين نوع پارکهاست که گامي اساسي در تکوين خلاقيت و پرورش استعدادهاي کودکان محسوب مي شود.
Ways of Foster and Develop Creativity in Children.