چکیده:
در چند دهه اخیر در ایران حساسیت زنان و دختران به ویژگیهای اندام و چهرههایشان زمینه ساز گسترش
انواع جراحی پلاستیک و زیبائی شده است. بسیاری از زنان و دختران جوان وقت و هزینههای هنگفت و
عاطفی گران بهایی را صرف میکنند تا بدن خود را بامعیارهایی منطبق کنند. بنابراین مساله قابل توجه
دیگرآمار بالای مربوط به جراحی زیبائی در گروه سنین پائین است. لذا مقاله حاضر درصدد است که به
بررسی جامعه شناختی پزشکی گرایش به زیبائی با عمل جراحی پلاستیک و عوامل مرتبط با آن را
شناسائی کند روش تحقیق پیمایش و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بسته است. جامعه آماری مورد مطالعه
برگیرنده (زنان و دختران ٦٥-١٥ شهرستان خرم آباد به تعداد ١٣٦٢٠٨ نفر) براساس سرشماری سال ١٣٩٥
بوده که از این تعداد ٣٨٥ نفر با استفاده جدول نمونهگیری کرجس و مورگان و با استفاده از فرمول
کوکران و به روش تصادفی طبقه بندی و همچنین توزیع پرسشنامهها در بین کلینیکهای جراحی پلاستیک
در سطح شهر خرم آباد به عنوان حجم نمونه مورد مطالعه انتخاب شدهاند. برای انجام آمار توصیفی (از
نمودار پراکنش نمودار جعبهای نمودار هیستوگرام) و آمارهای استنباطی از آمارهای (گرسیون گام به گام
و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس) استفاده شده است نتایج یافتههای در این پژوهش بیانگراین
است بین متغیرهای سن و سرمایههای فرهنگی و باورهای دینی و سرمایه اجتماعی اعتماد بین شخصی و سرمایه اجتماعی مشارکت اجتماعی و رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
براي انجام آمار توصيفي (از نمودار پراکنش نمودار جعبه اي نمودار هيستوگرام ) و آمارهاي استنباطي از آمارهاي (گرسيون گام به گام و ضريب همبستگي پيرسون و تحليل واريانس ) استفاده شده است نتايج يافته هاي در اين پژوهش بيانگراين است بين متغيرهاي سن و سرمايه هاي فرهنگي و باورهاي ديني و سرمايه اجتماعي اعتماد بين شخصي و سرمايه اجتماعي مشارکت اجتماعي و رابطه معنيداري وجود دارد.
3- Castle & Honigma 4- Rhinop Iasty حال با توجه به موارد ياد شده سوال اساسي اين است که چه عواملي در گرايش زنان و دختران به عمل جراحي پلاستيک براي زيباسازي ميتوانند دخيل باشند پژوهش حاضر درصدد است به پرسش ياد شده از جوانب مختلف از نظر جامعه شناختي پزشکي پاسخ علمي ارائه دهد.
جدول شماره (٤) اجراي آزمون ضريب همبستگي پيرسن گرايش به عمل جراحي زيبايي با باورهاي ديني (به تصویر صفحه مراجعه شود) در آزمون فرضيه ضريب همبستگي سرمايه اجتماعي و اعتماد بين شخصي ارتباط اين دو متغير معنيدار است و مستقيم است يعني با افزايش سرمايه اجتماعي اعتماد شخصي ميزان جراحي زيبائي در بين زنان و دختران افزايش مييابد و برعکس .
متغيرهايي که در اين پژوهش شناسائي شده اند عبارتند از متغيرهاي زمينه اي افراد پاسخگو و سرمايه فرهنگي و سرمايه اجتماعي درد و بعد اعتماد بين شخصي و مشارکت اجتماعي باورهاي ديني آزمون فرضيه هاي تحقيق نشان داد که با افزايش سن گرايش زيبائي کاهش مييابد و همچنين گرايش به جراحي پلاستيک با افزايش سرمايه فرهنگي افزايش مييابد و همچنين رابطه معنيداري بين سرمايه اجتماعي فردي و مشارکت اجتماعي و جراحي زيبايي وجود دارد يعني با افزايش سرمايه اجتماعي فردي و مشارکت اجتماعي جراحي زيبايي بين زنان و دختران افزايش مييابد.