چکیده:
نوآوری اجتماعی در سالهای اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، زیرا که پاسخهای جدیدی برای حل چالشهای اجتماعی ارائه میدهد و از منافع آن همه جامعه بهرهمند میشوند. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی موفقیت نوآوری اجتماعی در کمیته امداد امام خمینی(ره) بهعنوان یک سازمان اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی-کاربردی و روش آن، نظریه دادهبنیاد کلاسیک است. در این پژوهش 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با افراد باتجربه و صاحبنظر درزمینه طرحها و فرایندهای کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با بیش از 200 کد اولیه در نرمافزار اطلستی هشت انجام شد که درنهایت، عوامل مأموریت و راهبردها، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری خدمتگزار، چابکی و چالاکی، تعاملات وسیع و مطلوب برونسازمانی و تسهیل شرایط مالی بهعنوان سطح تسهیلکننده، عوامل انگیزه و تلاش نوآوران، محتوا و اجرای اثربخش و پذیرش نوآوری توسط مردم بهعنوان سطح تکمیلکننده و عوامل برندسازی نوآوری اجتماعی، همکاری با مؤسسههای جهانی، ایجاد شبکهای از نقشهای حوزه نوآوری و توسعه ساختار مردمی بهعنوان عوامل رشددهنده موفقیت نوآوری اجتماعی شناسایی گردید.
Social innovation has attracted the attention of many researchers in recent years; as it offers new answers to social challenges and whole community use its advantages. The main objective of this research is to design a model success of social innovation in the Imam Khomeini Relief Foundation as a social organization. The present research is fundamental-applied in term of purpose and its method is grounded theory. The participants of this research is the experienced and expert people in the processes of the Imam Khomeini Relief Foundation that by combining the methods of purposive sampling, snowball and theoretical sampling, 16 semi-structured interviews were conducted. Data analysis was performed with more than 200 primary codes in Atlas.ti 8. Finally, factors of mission and Strategy, Organizational Culture, Servant Leadership Style, Organizational Agility, Extensive and favorable interactions with Enviroment and Facilitating Financial Conditions as a facilitator level, factors of Innovators' motivation, effective Content and implementation and acceptance of innovation as a complementary level and factors branding social innovation, Collaborating with international institutions, networking of innovation roles and develop a people-dependent structure as a growth level of success model social innovation were identified.
خلاصه ماشینی:
ir داده ها با بیش از ٢٠٠ کد اولیه در نرمافزار اطلس تی هشت انجام شد که درنهایت ، عوامل مأموریت و راهبردها، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری خدمتگزار، چابکی و چالاکی ، تعاملات وسیع و مطلوب برون سازمانی و تسهیل شرایط مالی به عنوان سطح تسهیل کننده ، عوامل انگیزه و تلاش نوآوران، محتوا و اجرای اثربخش و پذیرش نوآوری توسط مردم به عنوان سطح تکمیل کننده و عوامل برندسازی نوآوری اجتماعی ، همکاری با مؤسسه های جهانی، ایجاد شبکه ای از نقش های حوزه نوآوری و توسعه ساختار مردمی به عنوان عوامل رشددهنده موفقیت نوآوری اجتماعی شناسایی گردید.
The Social Enterprise Knowledge Network 72 مؤثر شرکت اجتماعی ارائه کرده است : ١- هدف : خلق ارزش و هم راستایی همه عناصر؛ ٢- محرک های یکپارچه : سه مؤلفه مدیریتی به عنوان اقدام های اولیه : رهبری ، راهبرد و فرهنگ سازمانی ؛ ٣- سازوکار اجرا: پوشش پنج ناحیه مدیریتی اصلی : ساختار و فرایندهای سازمانی ، منابع انسانی ، تأمین مالی ، حکمرانی و اندازه گیری عملکرد؛ ٤- عامل زمینه ای: این عامل محدودیت ها و فرصت هایی را ایجاد کرده و نیروهای بیرونی سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فنی ، محیطی و جغرافیایی را بررسی میکند.
[27] ٣- روش شناسی پژوهش تحقیق حاضر، بنیادی -کاربردی است ، زیرا از یک سو به خلق یک الگوی جدید درزمینه عوامل موفقیت نوآوری اجتماعی میپردازد و از سوی دیگر، نتایج این الگو میتواند در جهت ارتقای نوآوری اجتماعی در کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان های اجتماعی مشابه دیگر به کار 74 رود.