چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های شناختی و سبک های یادگیری با اضطراب ریاضی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی است که در مقوله طرح های توصیفی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه اول دوره ی دوم متوسطه مدارس دولتی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-1393 بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان 357 نفر بود. روش نمونه گیری به صورت خوشه ایی چند مرحله ای انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش، پرسشنامه سبک های شناختی ویتکین، سبک های یادگیری کلب و اضطراب ریاضی پلیک و پارکر را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین سبک های یادگیری و سبک شناختی ناوابسته به زمینه با اضطراب ریاضی همبستگی معناداری وجوددارد و همچنین سبک های یادگیری و سبک شناختی ناوابسته به زمینه توان پیش بینی اضطراب ریاضی را دارند. در مجموع می توان از یافته های پژوهش این نتیجه را گرفت که تنوع در ساختارهای شناختی و سبک های یادگیری که در ذهن دانش آموزان نهادینه شده است یادگیری ریاضی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند یکی از دلایل به وجود آورندۀ اضطراب ریاضی باشد.
This study aimed to investigate the relationship between cognitive styles and learning styles was done with mathematics anxiety. This study is a correlation research that is descriptive of the categories. The study sample consisted of all high school female students in the first grade of a public school education in the academic year in Kermanshah was 94-1393. The sample size was based on Morgan 357 people. The spatial multi-stage cluster sampling was conducted. Participants in the questionnaire Vytkyn cognitive styles, learning styles Kolb and pelicans and Parker have completed mathematics anxiety. The results showed that the learning styles and cognitive styles unrelated to areas of mathematics anxiety, there was a significant correlation as well as learning styles and cognitive styles can predict Field Independence of mathematics anxiety are independent. In general, it can be concluded from the findings that the variation in cognitive structure and learning styles in mind institutionalized students Mathematics influences and can be one of the reasons is the parent mathematics anxiety.
خلاصه ماشینی:
در دنیای امروز دیگر، ریاضیات برای دانشآموزان، به شکل یک اولویت مهم جهانی درآمده است، چراکه زندگی روزانهی آنها از حساب کردن در فروشگاه مدرسه گرفته تا پرداخت وجوه -Oneale& Harrison -Fung, Dimigen&Townend ریاضیات سروکار پیداکرده و از تکنولوژی تا کاربرد آن در صنعت، امور زندگی روزانهی هر فرد را تحت تأثیر قرار داده است( استیدلی، دراگو، ارافه و لوک 1 ، 20 > بیش از چهار دهه از زمانی که اولین بار واژه اضطراب ریاضی به فرهنگ اصطلاحات روانشناسی وارد شده است، میگذرد.
نتایج پژوهشهای سپهریان آذر و بابایی(2014) نشان میدهد که بین سبک فرزند پروری و اضطراب ریاضی، مظفری و حسینی( 2010) بین سبک آموزش ابتدایی و اضطراب ریاضی، هورفرو طالب( 2015) بین فراشناختی و اضطراب ریاضی و حیدری، عبدی و رستمی( 2013) ب - Steadly, Dargoo, Arefeh& Luke - McCoy -Lazarus -Jackson &Leffingwell -Richardson &Suinn -Bonnstetter شخصیت معلمان ریاضی و اضطراب ریاضی رابطه وجود دارد.
در باب تعاملات اجتماعی دانشآمو - Wood -Had field & McNeil -Betz -Ma -Carsten -Tanwir, Aditya &Banshi -Witkin, Donald, Philip &Oltman -Chen & Tsai که دانشآموزان ناوابسته به زمینه 1 ( FI) به جنبههای غیرفردی و انتزاعی و محرکهای مختلف علاقۀ بیشتری نشان میدهند.
مزیت شناسایی سبک یادگیری این است که اطلاعاتی درباره راهبرده -Bassey, Umoren&Udida -Kolb -Sadler &Smith -Sirmaci -Sloan, Daane&Giesen روشهای آموزشی و متناسب با این سبکها ارائه میدهد( لینگ و هسیو 1 ، 2010).
پرسشنامه اضطراب ریاضی: برای سنجش اضطراب ریاضی از مقیاس تجدیدنظر شده اضطراب ریاضی که در سال 1982 توسط پلیک و پارکر بهمنظور ارزیابی اضطراب -Witkin , Moore &Goodenough -Burkhalter&Schaer -Flexer&Roberge -Marrison& Frick کلاسهای ریاضی و آمار ساخته شده است، استفاده گردید.