چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تفاوت دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه از لحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعللورزی تحصیلی میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش 276 دانشآموز پسر و دختر بودند که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، از بین دانش آموزان دبیرستانهای دورهی متوسطه شهر گنبد کاووس انتخاب شدند. پرسشنامه های تعللورزی تحصیلی، هوش اجتماعی و تنظیم هیجانی به روش گروهی توسط آزمودنی ها تکمیل شد . روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ احراز شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نشان داد که بین گروههای دختر و پسر از لحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان تفاوت وجود دارد، اما از نظر تعللورزی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین یافتهها مؤید آن است که دانش-آموزان پسر در هوش اجتماعی بالاتر از دختران است و میانگین نمرات دانشآموزان دختر در متغیر تنظیم هیجان بالاتر از دانش-آموزان پسر میباشد.این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمین، مربیان و مشاورین مدرسه می باشد که می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند.
Aim of this research was to determine the differences between male and female students in social intelligence and emotional regulation and academic procrastination. Research method was correlation. Research participants included 276 high Female third grade middle school students in Gonbad Kavous City in the academic year of 2013-14 who were selected using stratified random sampling. For data analysis, MANOVA were used. Procrastination Assessment Scale- Student, social intelligence and emotional regulation questionnaires were used. Validity of questionnaires were approved with factor analysis & reliability of questionnaires were approved with Cronbach's Coefficient Alpha. Results showed that the relationship between academic procrastination and social intelligence is significant but the relationship between academic procrastination and emotional regulation is not significant. Results showed that there is a difference between male and female students regarding social intelligence and emotional regulation but there is no difference regarding academic procrastination.and so, result revealed that mean scores of male students in social intelligence higher than female students and mean scores of female students in emotional regulation was higher than male. This research has implications for teachers & educators & consultants whom can use these results for students achievement.
خلاصه ماشینی:
در این راستا هامر و فراری (2002) تعللورزیها را در بزرگسالان بالای20 درصد در امور روزمره تشخیص دادهاند؛ درحالیکه میزان تعللورزی تحصیلی مشکلآفرین در میان دانشآموزان را حداقل 70 تا 90 درص 8 Knaus"/>Knaus"/>،1979) تخمین زدهاند و تعللورزی حاد را در 20تا30 درصد دانشآموزان تخمین زدهاند، برا Briody Balkis Duru Midgley & Urdan Dewitte, & Schouwenburg Frezesh Lee 8.
اگر نتوانیم هیجانات ناگهانی خود را کنترل کرده و فاقد همدردی باشیم، شانس کمی وجود دارد که بتوانیم در روابط خود، کارآمد و مفید عمل نمایی Gross & Thompson Gross Schutz, Hong, Cross & Osbon Ainley, , Hidi & Berndorff Linnenbrink & Pintrich Meyer & Turner بر مدیریت روابط، نفوذ ارتباطات، مدیریت تعارض، رهبری، تغییرات مرزهای ساختاری، همکاری گروهی و تشریکمساعی تأثیر بسزایی دارد .
با عنایت به اینکه شناسایی تفاوتهای جنسیتی موجود در متغیرهایی چون تعلل ورزی تحصیلی ؛ هوش اجتماعی و تنظیم هیجان میتواند نقش مهمی در آموزشهای پیش روی دانش آموزان داشته باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر درصد بررسی آن میباشد تا بلکه پاسخگوی برخی مشکلات موجود بر سر آموزش با لحاظ تفاوتهای جنسیتی باشد.
با توجه به آنچه بیان شد، این پژوهش درصد پاسخگویی به این سؤال Buzan است که چه تفاوتی بین دانش آموزان دختر و پسر ازلحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعلل ورزی تحصیلی وجود دارد؟ روششناسی پژوهش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود.