چکیده:
سرانجام همه اصلاحات آموزشی رشد دانشآموز است و مهمترین عامل در رشد دانشآموز کفایت و کارایی معلم است. اگر قرار باشد معلمان با موفقیت دانشآموزان را برای آینده آماده کنند، ابتدا لازم است خود برای آینده آماده شوند. وجود سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گویای این است که نیاز به تغییر در آموزشوپرورش احساس شده است و طرح نظام رتبهبندی معلمان نیز نیاز به تغییر در کارایی معلم را خاطرنشان میکند. کسب تخصص و رشد حرفهای معلم تضمینکننده کفایت و کارایی معلم شمرده میشود. ازاینرو در این نوشتار به رشد حرفهای معلم معطوف به استاندارد پرداخته شد و اسناد موجود مربوط به نظامهای آموزشی که خود مبتنی بر نظریه و پژوهشهای علمی است مطالعه و بررسی و مؤلفههای استاندارد به روش اقتباس از آنها استخراج گشت؛ سپس در سهگام آمایش، آموزش و سنجش با نگاهی به بستر موجود برای تغییر و سطوح آموزش استانداردها به چگونگی ارزشیابی از آنها پرداختهشده و راهها و راهکارهای مناسب سنجش رشد حرفهای معلمِ معطوف به استاندارد ارائه شد.
All educational reforms target the development of students and the most important factor in student growth is the adequacy and effectiveness of the teacher. If we want teachers to prepare students successfully for the future, they need to be prepared for the future themselves. The document on the fundamental transformation of education indicates that the need for change in education was felt and the need to change the system of ranking teachers indicate changing in teacher performance effectiveness. Teacher proficiency and professional development is a guarantee to teacher effectiveness. This article focuses on standard-based teacher professional development and investigates several educational systems documents that are based on theories and scientific researches. Then, standard components are adopted. In the next phase, these standards are evaluated in the steps of preparation, training and assessment considering the context for change and standard training levels and lastly, the most appropriate ways of standard-based teacher professional development assessment are developed
خلاصه ماشینی:
ازاين رو در اين نوشتار به رشد حرفه اي معلم معطوف به استاندارد پرداختـه شـد و اسـناد موجود مربوط به نظام هاي آموزشي که خود مبتني بر نظريه و پژوهش هاي علمي است مطالعه و بررسي و مؤلفه هاي استاندارد به روش اقتباس از آن ها استخراج گشت ؛ سپس در سه گام آمايش ، آموزش و سنجش با نگاهي به بستر موجود بـراي تغييـر و سـطوح آمـوزش اسـتانداردها بـه چگـونگي ارزش يـابي از آن هـا پرداخته شده و راه ها و راهکارهاي مناسب سنجش رشد حرفه اي معلم معطوف به استاندارد ارائه شد.
برونر (١٩٧٧) اهميت نقش معلم را اين گونه خاطرنشان مي کند که يـک برنامـه درسـي بـيش از آن کـه بـراي دانـش آمـوزان طراحي شده باشد، بايد براي معلمان طراحي شود؛ اگر يک برنامه درسي نتوانـد معلمـان را تغييـر دهد، تعادل آن ها را بر هم بزنـد، بـر آگـاهي آن هـا بيفزايـد و آن هـا را بـه حرکـت درآورد، قطعـا هيچ گونه تأثيري بر دانش آموزان نخواهد داشت (پورشفيعي در مهرمحمدي،١٣٨٥).
استانداردهاي رشد حرفه اي معلم مي توانند اين هدف را نيز برآورده سازند؛ بدين صـورت کـه ايـن استانداردها به صورت مقياسي طراحي شوند تا امکان ارزش يابي را براي معلمـان از کـار خـود بـه جهت بهبود عمل تدريس و براي دست اندرکاران آموزشي براي جذب ، رتبه بندي و ارتقـاء فـراهم کنند.
State Of Rhode Island And Providence Plantations Department Of Education 015 استانداردهاي رشد حرفه اي ميتوانند به عنوان ملاکي براي جذب و تربيت معلم ، يادگيري حرفه اي پيوسته ، ارزيابي از عمل تدريس حرفـه اي و شـناخت و ارتقـا معلمـاني کـه بـه سـطح مطلـوب و باکيفيت از استانداردها رسيده اند، باشند (٢٠١١ ,AITSL).