چکیده:
یکی از موضوعات اساسی تمام دوران حیات بشری بهویژه عصر مدرن، مسئلۀ هویت است که باوجود نظریهپردازیهای متعدد در این حوزه، همچنان از سه جنبۀ مفهومی، اجتماعی و تعلیم و تربیت بهعنوان یک مسئله جلوهنمایی میکند. هدف اصلی پژوهشگر این است که به مطالعۀ زمینههای هویتیابی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی بندرعباس بپردازد. روش جمعآوری دادهها در این پژوهش، مصاحبۀ عمیق و روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل استقرایی و قیاسی است. نتایج نشان میدهد بهطورکلی دانشجو معلمان در طول دوران تحصیل خود با چهار مقولۀ اصلی روبرو شدهاند که بیشترین تأکید و توجه در سطح دانشگاه به دو مقولۀ فرهنگی-اجتماعی و دینی مربوط میشود. نحوۀ رویارویی دانشجو معلمان با زمینههای هویتی به دو شکل آگاهانه و ناآگاهانه صورت پذیرفته است. رویارویی آگاهانه به زمینههای فرهنگی-اجتماعی و تا حدودی دینی برمیگردد و رویارویی در زمینههای دیگر ناآگاهانه بوده است.
One of the fundamental issues of human life in all the time, especially the modern age is the question of identity. Despite numerous theorizing in this area,Still the three aspects Contains conceptual, social, and education will be a big issue in identity debate. the researchers’ main aim is an analysis of the formation of identity in teacherstudents of Beheshti University campus in Bandar Abbas teachers. method of data collection in this research is in-depth interview and data analysis, is inductive and deductive analysis. results show overall teacherstudents during their studies have been confronted with four major categories. the greatest emphasis at the university level is socio-cultural and religious areas. teacherstudents dealing with areas of identity in two forms have been intentionally or unintentionally. category of conscious confrontation relate socio-cultural fields and partly on religious grounds and the confrontation was unconscious in two other areas