چکیده:
مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر الگوی طراحی آموزشی بایبی (5E) بر یادگیری در درس زبان انگلیسی انجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 96- 1395 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، تعداد66 نفر به عنوان نمونه آماری (33 آزمایش، 33کنترل) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون محقق ساخته میزان یادگیری بود. برای تعیین روایی آزمون محقق ساخته یادگیری از نظر متخصصان استفاده شد که روایی صوری آزمون مورد تایید قرار گرفت و جهت پایایی آزمون از روش کودر و ریجاردسون استفاده شده است که پایایی این آزمون با این روش78/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش که از الگوی طراحی آموزشی بایبی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود (p=0. 001). همچنین بین میانگین نمرات گروههای آزمایش و کنترل در آزمون یادگیری تفاوت معنی دار آماری یافت شد (p <0/05).
AbstractThe purpose of this study was to evaluate the impact of a Bybee instructional design model on learning English language learning. The study was quasi-experimental. The statistical population consisted of all male students of the first year of high school in Sar-e-Pol Zahab city in the academic year of 2016-2016. Using multi-stage cluster random sampling, 66 individuals were selected as statistical sample (33 experiments, 33 controls). The instrument used in this study was a researcher-made learning rate test. The validity of the researcher-made learning test was used by experts to confirm the face validity of the test and the reliability of the test was determined by the Kuder and Rigderson method. Data were analyzed using mean and standard deviation indices and covariance analysis test. The results showed that the mean learning scores of the students in the experimental group who used the Bebi educational design model were significantly higher than the control group who were trained in the post-test (p = 0.001). There was also a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the learning test (p <0.05).
خلاصه ماشینی:
نتیجه پژوهش نشان داد رویکرد ساختنگرایی باعث افزایش یادگیری می > تون 7 r"/>r"/> (2013) در پژوهشی با عنوان تأثیر مدل یادگیری پنج مرحله ای بایبی در آموزش مثلثات بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نگهداری اطلاعات شان نشان دادند که نمرههای دانش آموزان گروه آزمایش، در موفقیت تحصیلی و پایداری دانش مثلثاتی آنان بالاتر از دانش آموزان گروه کنترل بو 8 n"/>n"/> (2008) نیز در پژوهشی با عنوان تأثیر مدل یادگیری پنج مرحله ای بایبی بر درک حالات مواد و مفاهیم حلالیت نشان داد که آموزش بر اساس الگوی پنج مرحله ای بایبی باعث کسب بهتر مفاهیم علمی مربوط به حالت ماده و مفاهیم حلال بودن، نسبت به آموزش سنتی طراحی شده درس شیمی می > با مرور پژوهشهای انجام شده و نتایج ضد ونقیض در زمینه روش تدریس بایبی مشاهده میشود که هیچ پژوهشی به بررسی تأثیر روش تدریس بایبی بر میزان یادگیری در درس زبان انگلیسی انجام نشده است؛ پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سئوال استکه آیا بین میزان یادگیری دانش آموزانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیده اند با دانش آموزانی که با روش سنتی آموزش دیده اند تفاوت وجود دارد؟ به این منظور هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر الگوی ط Yadigaroglu & Demircioglu Picciano Maryannakis Melton et al.
در این تحقیق فرضیه پژوهش "بین میزان یادگیری دانش آموزانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیده اند با دانش آموزانی که با روش سنتی آموزش دیده اند تفاوت وجود دارد" مورد تأیید قرار گرفت.