چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر بازیهای آموزش تخیلی در انگیزش تحصیلی و میزان پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان بود. جامعهی این پژوهش دانش آموزان دختر پایه چهارم بودند که به صورت تصادفی یک دبستان انتخاب شد، سپس، از این دبستان، دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. که از بین این جمعیت 64 نفری، دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و از روش نیمه تجربی استفاده شد. ابزار پژوهش عبارت بود از (الف) پرسشنامهی استاندارد شده انگیزش تحصیلی هارتر، (ب) آزمون معلم ساخت. برای بدست آوردن پایایی و روایی آن از روشهای تحلیلی آلفای کرونباخ برای انگیزش تحصیلی استفاده شد که این ضرایب از 09/0 کمتر و از 07/0 بیشتر است. همچنین، از نمرهی درس ریاضی در پایان دوره آموزش بازی تخیلی به عنوان شاخص انگیزش تحصیلی استفاده شد. تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد: (الف) رابطهی معناداری بین بازی آموزش تخیلی و پیشرفت درسی ریاضی وجود دارد، (ب) رابطهی معناداری بین آموزش بازی تخیلی و انگیزش تحصیلی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که بازی آموزش تخیلی پیشبینی کننده بخشی از پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of fiction training games on academic motivation and the progress of students' mathematical lessons. The population of this study was 4th grade female students who were randomly selected in a primary school. Then, from this elementary school, two classes were randomly selected. From this population of 64, two groups (one experimental group and one control group) were selected by cluster sampling and semi-experimental method was used. The research tool was (a) Hartler's Educational Motivation Standardized Questionnaire, (B) Teacher Teaching Build. In order to obtain its reliability and validity, Cronbach's alpha for analytic motivation was used for academic motivation. These coefficients are less than 0.09 and more than 0.07. Also, the mathematical lesson score at the end of the imaginary educational game as an index of academic motivation was used. Statistical analysis was performed using SPSS software. The results showed: (a) there is a significant relationship between fiction training and mathematical education, (b) there is a significant relationship between imaginative learning and academic motivation. The results of regression analysis indicated that the predictive imaginary teaching game is part of the academic achievement in the mathematical course.