چکیده:
آموزش مداوم برای همه کشورها نه یک ضرورت سیاسی بلکه یک نیاز واقعی است به طوری که بیسوادی را یک مانع عمده در جهت کاهش و از بین بردن فقر میدانند.این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی دوره انتقال، با نیاز سوادآموزان استان فارس انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه، کارشناسان سوادآموزی، آموزشیاران و مخاطبان دورهی انتقال در استان فارس بود. روش نمونهگیری روش طبقهای نسبی بود و در مجموع تعداد 261 پرسشنامه گردآوری شد. به منظور جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیل گویه و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شد که هر سه پرسشنامه از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای در دو سطح قابل قبول و مطلوب استفاده گردید و نتایج نشان داد از نظر سه گروه مورد پژوهش، میانگین تمامی دروس از سطح قابل قبول بالاتر است. در مقایسه با سطح مطلوب، دروس قرآن و فرهنگ اسلامی از بالاترین میانگین برخوردارند و دروس ریاضی، ادبیات فارسی، علوم تجربی و علوم اجتماعی میانگین کمتری دارند و محتوای آموزشی این دروس در سطح مطلوب نمیباشد.
Today, continuous learning for all countries, not a political necessity but also a real need so that illiteracy is a major barrier to reducing and eliminating poverty know. This study aimed to determine the consistency of educational content in transition period, with literacy needs of Fars province. The study population included three groups, literacy experts, training and audience Fellowship of the transition period. Sampling method was stratified sampling approach and finally 261 questionnaires were collected. In order to collect data was used by three questionnaires. The validity of using item analysis and reliability through Cronbach's alpha was determined that all three had good reliability and validity of the questionnaire. In order to analyze data one sample t test was used in both acceptable and desirable level.The results showed that the three groups studied, an average of all courses higher than acceptable level. Compared to the desired level, courses Qoran and Islamic culture had the highest average and math, Persian literature, Science, and Social sciences are on average lower. Educational content of this courses is not desirable.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ابزار پژوهش در این پژوهش به منظور بررسی میزان تطابق محتوای آموزشی با نیازهای مخاطبان دوره انتقال، گردآوری اطلاعات از طریق سه پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت: 1) پرسشنامه کارشناسان: این پرسشنامه با توجه به اهداف دوره انتقال طراحی و تنظیم گردید و کارشناسان سوادآموزی به سوالات آن پاسخ دادند.
یافته های توصیفی پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سوال اول: انطباق محتوای آموزشی دوره انتقال با نیازهای سوادآموزان از دیدگاه کارشناسان سوادآموزی به چه میزان است؟ در ابتدا دیدگاه کارشناسان سوادآموزی با سطح قابل قبول (3) مقایسه شد که نتایج آن در جدول شماره 4 گزارش شده است.
این یافته به این معناست که از نظر کارشناسان میزان انطباق محتوای آموزشی کلیه کتابهای دوره انتقال از جمله ادبیات فارسی، فرهنگ اسلامی، علوم تجربی، علوم اجتماعی، قرآن و ریاضی، با نیازهای سوادآموزان و اهداف مطرح شده برای این دوره قابل قبول است.
نتایج آزمون تی تک نمونه ای (سطح مطلوب) در گروه کارشناسان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سوال دوم: انطباق محتوای آموزشی دوره انتقال با نیازهای سوادآموزان از دیدگاه آموزش یاران به چه میزان است؟ در ابتدا دیدگاه آموزشیاران با سطح قابل قبول (3) مقایسه شد که نتایج آن در جدول شماره 6 آمده است.
نتایج آزمون تی تک نمونه ای (سطح مطلوب) در گروه آموزش یاران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سوال سوم: انطباق محتوای آموزشی دوره انتقال با نیازهای سوادآموزان از دیدگاه مخاطبان دوره انتقال به چه میزان است؟ جهت پاسخ به این سوال، دیدگاه مخاطبان دوره انتقال با سطح قابل قبول (3) مقایسه شد که نتایج آن در جدول شماره 8 آمده است.