چکیده:
پژوهش حاضر در روند تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان-فراشناختی بر مولفه های تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان شهرتبریز انجام گرفت. به همین منظور تعداد 60 نفر از دانش آموزان دارای تعلل ورزی بالا که از طریق غربالگری و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند. در یک طرح آزمایشی به صورت جایگزینی هدفمندبه دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از مقیاس تعلل ورزی(سولومون وراثبلوم) و برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین های دوگروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(001/0> p). بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی موجب کاهش میانگین نمرات گروه آزمایش در سه مولفه (آماده کردن مطالب و تکالیف، مطالعه برای امتحان، تهیه مقالات ترمی و سالی)و موجب افزایش میانگین نمرات در مولفه (احساس ناراحتی نسبت به اهمال کار بودن ) شده است. این پژوهش نشان دادکه با آموزش راهبردهای خود گردان فراشناختی، می توان برنامه هایی برای بهبود وکاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان تدارک دید، این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمین، مربیان و مشاورین مدرسه می باشد که می توانند ازنتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند.
The present study was conducted to determine the effectiveness of teaching selfreguleted -metacognitive learning strategies on academic procrastination students in Tabriz,. For this purpose, 60 students with high procrastination were selected through preliminary study and screening. In a pilot design, they were assigned to two experi-mental and control groups.The tools used in this research included the degree of Academic Procrastination. and to analyze the data,multivariate covariance analysis was used The results The results showed that significant difference between the two groups of test and control (p <0.001). Therefore, teaching autonomous-metacognitive strategies reduces and improves the average grades of the experimental group in three components (preparing materials and assignments, studying for the exam, preparing sentences and years of study) and increasing the mean scores in the component (feeling upset about the negligence of work). this research showed that by training their strategies The metacogni-tive battalion can provide programs to improve and reduce academic procrastination; this research has implications for teachers, trainers and school counselors that can use their results to improve students' progress.
خلاصه ماشینی:
پژوهش ها به ارتباط بین تعلل ورزی تحصیلی در ابتدای ترم تحصیلی و بیماریهای جسمانی و روانی از جمله افسردگی و اضطراب در انتهای سال تحصیلی اشاره دارند (حسین و سلطان ، ٢٠١٠) و به شیوع بسیار زیاد تعلل ورزی در محیط های آموزشی (صمدیپور،١٣٩٦؛ فتحی و همکاران ،١٣٩٤) و پیامد منفی آن برای میلیون ها دانش آموز (سولومون و راثبلوم ٢، ١٩٨٤؛ توکلی ،١٣٩٢) ؛ انگیزش پایین (رببتز، روچات و لیندن ٣، ٢٠١٥)؛ عملکرد تحصیلی ضعیف (دی پائولا، اسکوپا٢٠١٤،٤)؛ ناتوانی در گذراندن واحدهای درسی ، افسردگی ، اضطراب، عزت نفس پایین ، کاهش انگیزه ، تلاش کم برای موفقیت و روان نژندی ( میلگرام و توبیانا١٩٩٩،٥ ؛ سادلر و ساکس ١٩٩٣،٦ ؛ جانسون و بلوم ١٩٩٥،٧ نقل از عینی پور و همکاران ، ١٣٩٤)؛ اهداف پایین تحصیلی (واسکل ، الجایر، لاچنر و همکاران ٨، ٢٠١٤)؛ اعتماد به نفس پایین ، خودکارآمدی پایین ، نقص در خودتنظیم گری، خلق و صفات شخصیتی ، جهت گیری هدف و کاربرد ضعیف مهارتهای یادگیری (استیل ٩ ٢٠٠٧؛ نقل از صمدیپور،١٣٩٦؛ بالکیس و دورو١٠، ٢٠٠٩؛ دی پائولا، اسکوپا، ٢٠١٤؛ عینی پور و همکاران ، ١٣٩٤) و همچنین شیوع بیشتر آن در پسران (استیل ، ٢٠٠٧؛ نقل از صمدیپور، ١٣٩٦؛ بالکیس و دورو،٢٠٠٩) و در کل تأثیر آن بر جنبه های شخصیتی ، تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان اشاره کرده اند.
,Goda, Matsuda,Kato, & Miyagawa سال سوم / شماره دوازدهم / زمستان ١٣٩٦ تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه انجام شد و در این راستا سؤال زیر مورد بررسی ، پژوهش و آزمون قرار گرفت : آیا با آموزش راهبردهای خودگردان - فراشناختی می توان مؤلفه های تعلل ورزی را بهبود بخشید؟ روش پژوهش این پژوهش ، از لحاظ ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود که طی آن اثربخشی «آموزش راهبردهای خودگردان - فراشناختی » بر روی متغیر وابسته «مؤلفه های تعلل ورزی تحصیلی » بررسی شده است .