چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه عملکرد معاونان فناوری و اطلاعات مدارس باکارکردهای مصوب و مورد انتظار از آنان در مدارس شهرستان زرینشهر بود. روش پژوهش کمی انجام و از نوع تحقیقات کاربردی بود که با استفاده از پرسشنامه به شیوه توصیفی پیمایشی انجام شد. دادههای کمی پژوهش با استفاده پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. جامعه آماری، معاونان فناوری اطلاعات شامل 195 نفر بوده که بر مبنای فرمول مورگان و کرجسی، 130 نفر معاون به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامهها به روش نمونهگیری خوشهای، توزیع گردید. روایی سؤالات پرسشنامه توسط 7 نفر از متخصصان و استادان حوزه مدیریت و برنامهریزی آموزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 78/0 محاسبه شد. یافتههای پرسشنامه از طریق آزمونهای آماری استنباطی (t تک نمونهای و تحلیل واریانس) در نرمافزار SPSS(21) مورد تجزیهوتحلیل گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که معاونان فناوری اطلاعات وظایف خود را در حوزه اداری، نرمافزاری و سختافزاری تا حد زیادی انجام دادهاند و با وظایف مصوب در هریک از حیطههای فوق تا حد زیادی موافق بودهاند.
The aim of the present research was to compare the performance of IT school assistants with approved and expected outcomes of them in schools of Zarrinshahr City. The study was an applied research done through quantitative method. In this research a questionnaire was used according to survey descriptive method. A researchermade questionnaire was devised for the purpose of data collection. The sample was 130 assistants that were selected out of a population of 195 on the basis of morgan and krejcie formula.The questionnaires were distributed through cluster sampling method. The validity of the questions of the questionnaire was confirmed by seven of instructors and specialists of educational administration and planning. Its reliability confirmed on the basis of Cronbach Alfa method via SPSS software with a coefficient of./78. The questionnaire findings were analyzed by SPSS(21) software through using inferential statistical tests (ttest and the analysis of variance). The results indicated that IT school assistants have done their duties in official, software and hardware areas to a large extent. Furthermore, they agreed with the approved duties in each one of the above domains to a great extent.
خلاصه ماشینی:
سؤال دوم پژوهش : عملکرد معاون فناوری و اطلاعات مدارس در مقایسه با کارکرد مورد انتظار در حوزه نرم افزاری چگونه است ؟ جدول ٤- فراوانی و درصد پاسخ دهندگان (معاونان فناوری و اطلاعات) در مورد حیطه نرمافزاری وظایف طیف گویه ها تهیه منظم و منسجم و نگهداری مناسب از نرم افزار و محتواهای آموزشی و پرورشی مجاز معرفی شده از سوی وزارت آموزش و پرورش به منظور دسترسی آسان 0/61 4/62 30/27 نصب ویروسیاب و سایر ابزارهای کنترلی بر روی سیستم های مدرسه و سایت رایانه و 93/9 0/60 4/57 به روزرسانی آنها به روزرسانی اخبار و اطلاعات موجود در وبسایت مدرسه که فاقد هرگونه اشکال فنی و یا 94/8 0/66 4/63 محتوایی باشد نگهداری و کنترل محتواهای موجود در وبسایت مدرسه 0/60 4/59 95/6 دقت و اطمینان از ضریب ایمنی وبسایت و امنیت اطلاعات اختصاصی مدرسه به نحوی که 97/4 0/48 4/77 رعایت حریم خصوصی افراد لحاظ گردد اطلاعرسانی سریع به مدیر و سایر مسؤولین ذیربط در زمان بروز وقایع احتمالی (هک ، درج 95/6 0/59 4/66 کلمات و اطلاعات نامناسب و...
بر اساس این نتایج می توان گفت که عملکرد مربوط به گویه «طراحی سایت آزمون آنلاین و معرفی به شاگردان » دارای بیشترین اهمیت و عملکرد گویه مربوط به «تهیه منظم و منسجم و نگهداری مناسب از نرم افزار و محتواهای آموزشی و پرورشی مجاز معرفی شده از سوی وزارت آموزش و پرورش به منظور دسترسی آسان » دارای کم ترین اهمیت از نظر معاونان فناوری اطلاعات بوده و این بدین معناست که معاونین فناوری اطلاعات مدارس در درجه اول به امور نرم افزاری می پردازند و در زمینه سال سوم / شماره دوازدهم / زمستان ١٣٩٦ نگهداری و تهیه منظم و منسجم عملکرد کمتری دارند.