چکیده:
زمینه: اخلاق حرفه ای تدریس در مدرسان باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش کشور می شود. براین اساس پژوهش پیش رو به بررسی و ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید می پردازد. ابزار و روش ها: مطالعه حاضر توصیفی – مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بود که به صورت تصادفی200نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای تدریس سبحانینژاد و همکاران در قالب 48 گویه و 6 مولفه داده ها با کمک نرمافزار آماری SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بررسی امتیاز های نشان داد که بالاترین امتیاز اخلاق حرفه ای تدریس مدرسان در ابعاد بعد ویژگی های شخصیتی با امتیاز(78/3)در سطح مطلوب و بعد تسلط بر روش های تدریس با امتیاز(04/3)، بعد رعایت قوانین آموزشی با امتیاز(97/2)، بعد اشراف برمحتوا با امتیاز(5/2) در سطح نسبتآ مطلوب ، بعد شناخت وجوه مختلف یادگیرنده با امتیاز(06/2) بعد ارزشیابی استاندارد با امتیاز(93/1) سطح نامطلوب قرار داشتند. نتایج: بررسی میانگین امتیاز عوامل شش گانه ارزیابی اخلاق حرفه ای مدرسان نشان داد در مجموع،گروه با کسب امتیاز33/2 از امتیاز کل 5 و بر اساس معیار رتبه بندی در وضعیت نسبتا مطلوب قرار داشت.
The professional teaching ethics of the instructors in universities will cause improvements in education in every country. So, the present study tries to evaluate the status of the professors’ professional ethics. The present study was a descriptive cross-sectional study. The population of the study includes all students in Sanadaj Islamic Azad University. Randomly , 200 individuals were selected as the statistical sample. Data were collected by the standard questionnaire of professional teaching ethics by Sobhaninejad and his colleagues in the form of 48 items and 6 components. Data were analyzed using SPSS 21 software. The findings showed the order of the scores got in each trait from the highest to the lowest one as follows: the highest score of professional ethics of teachers in personality traits dimension was (3.78) at the desired level and the next score was in the mastery of teaching methods (3.04)which followed by observance of educational rules with score ( 2.97), the aristocratic dimension on the score (2.5) at the relatively desirable level, the recognition of the different aspects of the learner with the score (2.6), the standard rating with the score (1.93) were at an unfavorable level. The average score of the six factors of teachers' professional ethics evauation showed that the group received a score of 2.33 points out of a total score of 5, and was ranked in a relatively favorable situation based on the ranking criterion.
خلاصه ماشینی:
نتایج یافتهها نشان داد که بالاترین امتیاز اخلاق حرفه ای تدریس مدرسان در ابعاد بعد ویژگی های شخصیتی با امتیاز(78/3)در سطح مطلوب و بعد تسلط بر روش های تدریس با امتیاز(04/3)، بعد رعایت قوانین آموزشی با امتیاز(97/2)، بعد اشراف برمحتوا با امتیاز(5/2) در سطح نسبتآ مطلوب ، بعد شناخت وجوه مختلف یادگیرنده با امتیاز(06/2) بعد ارزشیابی استاندارد با امتیاز(93/1) در سطح نامطلوب قرار داشتند.
یافتهها نشان داد که دانشجویان ویژگیهای شخصیتی ،اشراف بر محتوا ، تسلط بر روشهای تدریس، شناخت وجوه مختلف یادگیرنده ، ارزشیابی استاندارد ورعایت قوانین آموزشی که ابعاد اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیأت علمی میباشند را در حد بالاتر از متوسط ارزیابی نمودند( Najafi, Maleki, farmahini farahani, jafari harandi.
جدول 2: وضعیت کلی نمره ابعاداخلاق حرفه ای تدریس اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی میانگین امتیاز عوامل شش گانه ارزیابی اخلاق حرفه ای مدرسان نشان داد در مجموع،گروه با کسب امتیاز33/2 از امتیاز کل 5 و بر اساس معیار رتبه بندی در وضعیت نسبتا مطلوب قرار داشت.
اول اینکه تحلیل یافته ها آشکار ساخت که اگرچه از نظر پاسخگویان رعایت همه ابعاد مؤلفه های اخلاق حرفه ای در فعالیت های آموزش مدرسان از ضرورت ومطلوبیت نسبتا مطلوبی برخوردار است ما این وضعیت در بعد شناخت وجوه مختلف یادگیرنده و بعد ارزشیابی استاندارد در سطح نا مطلوب قرار داشتند.
Observing ethics in universities and higher education centers: An alternative for improving behaviors.
An Assessment of Faculty Members' Professional Ethics from Students' Viewpoint in Medical School of Shahed University.
University Staff Members' Ethics and Relationship with Quality in High Education.