چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش درس کار و فناوری بر اساس الگوی یادگیری مغز محور بر میزان یادگیری و یادداری و مهارت های فناورانه دانش آموزان با استفاده از روش شبه آزمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 294 نفر از دانش آموزان پایه هفتم شهر بیستون در سال تحصیلی 95-1394 است. حجم نمونه شامل 60 نفر می باشد که با استفاده از روش تصادفی ساده نمونه ها انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل آزمون درسی مرتبط با میزان یادگیری کتاب کار و فناوری پایه هفتم در قالب 20 سؤال و همچنین پرسشنامه مهارت های فناورانه می باشد که به صورت محقق ساخته می باشد. به منظور بررسی روایی ابزار پژوهش، پژوهشگر از روش کسب اعتبار صوری استفاده نموده و به منظور سنجش پایایی نیز پیش آزمونی با 20 نمونه صورت گرفته و داده های حاصله با استفاده از روش آلفای کرونباخ تحلیل و پایایی ابزار پژوهش مناسب ارزیابی شده است. یافتههای پژوهش نشان می-دهد که شیوه آموزشی مغز محور بر تمامی متغیرهای وابسته پژوهش شامل یادگیری مهارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت های جستجو و جمع آوری دادهها، مهارت های کسب و کار و مهارت های اشتراک گذاری اطلاعات و همچنین یادداری مطالب درسی تاثیر معناداری دارد.
This study was done to investigate the effect of teaching based on Brain-Driven Learning Pattern (Brain storming) on the rate of Learning and retention of Technological Skills in Students. The study population included all female students in grade seven in Bistoon city in the academic year 1395. The study was a quasi-experimental one in which through multistage cluster- random sampling, sixty students were selected as the sample of the study. In order to analyze the data, different descriptive and inferential statistical methods and techniques, including average statistical methods, standard deviations and covariance analysis were used. Analysis of the obtained data in the form of covariance analysis showed a significant difference between the experimental and control groups in the post-test (p = 0.001). Also, there was a significant difference among the groups in learning and retention (p <0/05). Based on the findings of this study, it can be concluded that providing a learning-based intervention based on the brain storming model has been effective in increasing the rate of students' learning and retention.
خلاصه ماشینی:
پژوهش های مرتبط با آموزش و یادگیری مغز محور نشان داده است که کاربرد اصول یادگیری مغز محور در تدریس و یادگیری، بر نمرات درسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان افزوده ا 3 s"/>s"/>،2007).
اما پژوهش هایی که تاکنون در این حوزه و در کشور ما صورت گرفته بیشتر بر جنبه نظری متکی بوده است مانند پژوهش سمیعی رومدشتی(1392) و یا به بررسی یادگیری - یادداری دانش آموزان تحت متغیرهایی دیگر؛ همچون پژوهش شواخی،نادری،عابدی،1386)، مورد مطالعه قرار گرفته Getz -Caine&Caine -Doris سیفی وهمکاران(1389)در مقاله ای به «بررسي تاثير آموزش يادگيري مغزمحور بر درک مطلب و سرعت يادگيري دانش آموزان سوم ابتدايي» پرداختند.
به طور کلی پژوهش های مرتبط با آموزش و یادگیری مغز محور نشان داده است که کاربرد اصول یادگیری مغز محور در تدریس و یادگیری، بر نمرات درسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان 4 Doris"/>Doris"/>،2007) .
اما برای ما این سئوال واجد اهمیت اس - Duman - Pociask, & Settles - Respress & Lutfi , -Doris کاربرد آموزش یادگیری مغزمحور در حقیقت آن تواناییهایی که منجر به رشد بهتر یادگیری و یادداری شود به وجود می آورد یا خیر؟ انجام تحقیق حاضر از زوایای چند قابل بررسی است: نتایج تحقیق حاضر میتواند دانش موجود در این زمینه را گامی به پیش ببرد، به سیاستگزاران و برنامه ریزان آموزشی برای تدوین استراتژی های مناسب در آموزش مدد رساند، دفتر تألیف کتب درسی، تدوین کنندگان سند توسعه فناوری در آموزش، در انجام وظایفشان یاری رساند.