چکیده:
اثربخشی آموزش گروهی ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهیچکیدههدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی شهر شیراز بود. جهت تحقق این هدف، نمونه 30 نفری از دانشآموزان دختر به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس قرار گرفت. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. آزمودنیها به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش معنادار سلامت عمومی دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با داشآموزان گروه کنترل شده است. در نتیجه برنامه گروهی آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس در ارتقاء سلامت عمومی مؤثر است. لذا پیشنهاد میگردد درمانگران از این روش برای کمک به دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی استفاده نمایند.کلید واژهها: آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس، سلامت عمومی، ابعاد سلامت عمومی، مدیریت استرس، دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی
The aim of present study was to examine the effectiveness of stress management group training against anxiety on General Health of Shiraz pre-university girl students. For this purpose, a sample of 30 subjects of pre-university girl students in Shiraz were selected by random cluster sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received a 8 sessions of instruction within the framework of Stress inoculation training Program. The control group not received intervention. The subjects were assessed by General Health Questionnaire two times (before and after treatment). The collected data were then put to the Multivariate Covariance Analysis. Findings show that the instruction has caused significant mental health improvement in the experimental group compared to control group. Therefore, the program is recommended to be used for pre-university girl students.
خلاصه ماشینی:
-Self-instractional training -Meichenbaum مایکنبام (2007) در پژوهشی از روش آموزش گروهی ایمنسازی درمقابل استرس (SIT) برای کاهش عصبانیت و کنترل خشم در نوجوانان استفاده کرد.
2. آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر ابعاد سلامت عمومی (جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی، افسردگی) دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی تأثير معنیداری دارد.
ميانگين و انحراف استاندارد نمرات پيش آزمون و پس آزمون مولفه هاي پژوهش در دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضيه اول پژوهش: آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی تأثير معنیداری دارد.
نتايج تحليل کواريانس تاثير عضويت گروهي بر ميزان نمرات سلامت عمومی دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطوريکه در جدول (2) نشان داده شده است، پس از حذف تأثير پیشآزمون بر روي متغير وابسته و با توجه به ضريب F محاسبه شده، مشاهده ميشود كه بين ميانگينهای تعديل شده نمرات سلامت عمومی بر حسب عضويت گروهي (گروه آزمايشی و گروه كنترل) در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P فرضیه دوم پژوهش: : آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر ابعاد سلامت عمومی (جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی، افسردگی) دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی تأثير معنیداری دارد.
فرضیه دوم پژوهش: آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر ابعاد سلامت عمومی (جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی، افسردگی) دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی تأثير معنیداری دارد.
با توجه به بالا بودن ميزان اين تأثير، ميتوان نتيجه گرفت كه آموزش گروهي ايمنسازي در مقابل استرس به صورت معناداري علائم اضطراب و افسردگی را در گروه آزمایش كاهش داده است ولی در نشانگان جسمانی و اختلال در کارکرد اجتماعی بین دو گروه تفاوتی مشاهده نشد.