چکیده:
هدف ازانجام پژوهش حاضربررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری والگوهای ارتباطی خانواده با خود تنظیمی دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است.جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر داراب درسال 1395 بودند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه های سبک های فرزندپروری بامریند(1973)، الگوی ارتباطات خانواده ریچی و فیتزپاتریک (۱۹۹۰) پرسشنامه خود تنظیمی بوفارد ( 1995) استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامهها با استفاده ازآزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج نشان داد که بین شیوههای فرزند پروری سهل گیرانه و مستبدانه با باورهای انگیزشی رابطه معکوس معنادار وجود دارد،الگوی ارتباطی گفت و شنود با باورهای انگیزشی رابطه مستقیم معنادار دارد،سبک فرزند پروری سهل گیرانه به طور معنیدارقادر به پیشبینی معکوس باورهای انگیزشی میباشد و الگوهای ارتباطی گفت و شنودبه طور معنی دار قادر به پیشبینی مثبت باورهای انگیزشی و الگوهای ارتباطی همنوایی به طور معنیدار قادر به پیشبینی معکوس باورهای انگیزشی میباشند. کلید واژهها:شیوه های فرزندپروری،الگوهای ارتباطی خانواده،خودتنظیمی.
Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between parenting style and family communication patterns with self-tuning is sixth grade girls. The nature and objectives, the study and application of correlation method is used to implement. The study population included all sixth grade girls were studying in 1395 the city was Darab. Using multi-stage cluster sampling, 150 students were selected as sample. Parenting Styles responded to the questionnaire (1973), family communication patterns Ritchie and Fitzpatrick (1990) Self Regulated Boufard et al (1995). The reliability and validity were approved. Analysis of data from the questionnaires was conducted at two levels of descriptive and inferential statistics. Descriptive statistics such as mean and standard deviation statistics are used. Inferential statistics test, Pearson correlation and multiple regression were used. The results showed that between authoritarian and permissive parenting style motivational beliefs significant inverse relationship exists, Communication pattern dialogue is a direct and significant relationship with motivational beliefs, Permissive parenting styles significantly able to predict motivational beliefs is reversed. Dialogue and communication patterns are able to predict significant positive motivational beliefs and communication patterns of conformity to significantly reverse motivational beliefs are unable to predict. Keywords: parenting style, family communication patterns, self-regulation.
خلاصه ماشینی:
یافته ها فرضیه اول: بین شیوه های فرزند پروری با یادگیری خود تنظیمی(باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری) دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه دوم: بین الگوهای ارتباطی خانواده با یادگیری خود تنظیمی(باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری) دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضيه سوم پژوهش: شیوه های فرزند پروری بطور معنی داری قادر به پیش بینی یادگیری خود تنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری) دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی می باشند.
فرضيه چهارم پژوهش: الگوهای ارتباطی خانواده قادر به پیش بینی یادگیری خود تنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری) دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی می باشند.
بحث و نتیجه گیری فرضیه اول– بین شیوه های فرزند پروری با یادگیری خود تنظیمی(باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری) دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه دوم– بین الگوهای ارتباطی خانواده با یادگیری خود تنظیمی(باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری) دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه سوم- شیوه های فرزند پروری بطور معنی داری قادر به پیش بینی یادگیری خود تنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری) دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی می باشند.
فرضیه چهارم- الگوهای ارتباطی خانواده قادر به پیش بینی یادگیری خود تنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری) دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی می باشند.
Turiman Suandi (2014) Parenting styles and self-regulation and motivated, International Journal of Education and Literacy Studies, 8, 10, 214-231.