چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت پیش بینی کنندگی متغیر جهت گیری هدف در استفاده دانش آموزان از راهبردهای شناختی و فراشناختی و همچنین نشاط ذهنی آنان بود. برای رسیدن به این هدف 300 دانش آموز (150 نفر پسر و 150 نفر دختر) از بین کلیه دانش آموزان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شهر شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش هدف پیشرفت از پرسشنامه الیوت و مک گریگور (2001) و به منظور ارزیابی راهبردهای شناختی و فراشناختی از مقیاس پینتریچ و دیگروت (1990) و از مقیاس نشاط ذهنی موقعیتی ریان و فردریک (1997) برای سنجش نشاط ذهنی استفاده گردید. یافته ها نشان دادند به غیر از بعد تسلط- اجتنابی سایر ابعاد جهت گیری هدف، راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان را به صورت مثبت و معنی داری پیش بینی می کردند. همچنین از بین ابعاد جهت گیری هدف، بعد عملکرد گرایشی به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کننده نشاط ذهنی بود.
Prediction of Self-Regulation learning Strategies and Subjective-Vitality Based on Goal Orientation in High School StudentsThe aim of the present research was to study the predictive role of goal orientation in prediction of self-regulation learning and subjective-vitality. The participants were 300 students consist of 150 boys and 150 girls which selected by multistage cluster sampling. The instruments of the study were Elliot and McGregor Questionnaire (2001), Pintrich and De Groot Scale (1990) and State Vitality Scale (Ryan & Frederick, 1997). The results showed that the goal orientations (mastery-approach, performance-approach and performance-avoidance) are positive and significant predictors of cognitive and metacognitive strategies. In addition the performance-approach was positive and significant predictive of subjective-vitality. The result and their implications were discussed based on the theoretical framework. Because of limited research in domain of subjective-vitality we suggested to study other variables predict the subjective-vitality. Keywords: self-regulation learning, cognitive, metacognitive, goal orientation, subjective-vitality, students.
خلاصه ماشینی:
لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش بینی کنندگی این جهت گیری ها در استفاده دانش آموزان از راهبردهای خود تنظیمی- به عنوان یک سازه نسبتاً جدیدی که نیازمند به مطالعه بیشتر است- و همچنین نشاط ذهنی آنان انجام شد.
یافته های پژوهش به منظور بررسی رابطه ی متغیر پیش بین (ابعاد جهت گیری هدف) با متغیرهای ملاک (راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و نشاط ذهنی) ماتریس همبستگی میان این متغیرها محاسبه گردید.
D 1-تسلط-گرایشی 1 08/12 35/2 2-تسلط- اجتنابی **20/0 1 27/11 62/2 3-عملکرد- گرایشی **47/0 **17/0 1 62/12 30/2 4-عملکرد- اجتنابی *13/0 **50/0 **24/0 1 98/10 29/2 5-راهبردهای شناختی **60/0 **66/0 **48/0 **70/0 1 68/49 17/6 6-راهبردهای فراشناختی **42/0 076/0 **36/0 **18/0 **42/0 1 94/32 11/5 7-نشاط ذهنی **20/0 077/0- **26/0 070/0- 094/0 **36/0 1 68/24 48/6 05/0>P* 01/0>P** برای پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و نشاط ذهنی از روی جهت گیری هدف پیشرفت، از روش رگرسیون چندگانه به شیوه ی همزمان استفاده شد که نتایج آن در جداول (2،3و 4) ارائه شده است.
Chicken or the Egg: Longitudinal Analysis of the Causal Dilemma between Goal Orientation, Self-Regulation and Cognitive Processing Strategies in Higher Education.
Impact of Student Goal Orientation and Self-Regulation on Learning Outcomes.
Stability and change achievement goal orientations: A person-centered approach, Contemporary Educational Psychology, 36, 82-100.
“The relation between goal orientation and students motivational beliefs and self-regulated learning.
Relationship between High School Students' Achievement Goal Orientation and Academic Motivation for Learning Biology: A Path Analysis.