چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی کتاب جدید التالیف جغرافیای(3)کاربردی پایه دوازدهم انسانی( چاپ اول 97)وبررسی قابلیت درک وفهم آن توسط دانش آموزان براساس سه شاخص خوانایی سنجی فلش، فرای وگانینگ انجام گرفته است.تحلیل محتوا با رویکرد سنجش خوانایی یکی از شیوه های ارزشیابی قابلیت فهم پیام های متنی است. این مطالعه در پی دستیابی به این مهم بود که کتاب نام برده از نظر اصول برنامه ریزی محتوایی ،تا چه میزان با فرمول های خوانایی سنجی مذکور مطابقت دارد. جامعه آماری، محتوای کتاب جغرافیای کاربردی (3)پایه دوازدهم انسانی بودکه سه نمونه صد کلمه ای از اول، وسط وآخر کتاب انتخاب شد.نتایج پژوهش نشان داد که میزان خوانایی منبع مورد نظر با توجه به تکنیک فلش وگانینگ با سطح پایه دوازدهم و کمی بالاترتناسب دارد اما براساس روش فرای سطح خوانایی این کتاب درسطح اوایل دانشگاه است.فرایند تنظیم مطالب از نظر تعداد جملات در بخش های ابتدایی وسط وانتهایی نشاندهنده این است که اصل ساده به دشواری مطالب با توجه به تکنیک های خوانایی سنجی فلش وفرای رعایت نشده ومحتوای متن کتاب از سطح دشوار به ساده پیش می رود ولی مطابق با شاخص گانینگ همگی جملات در سطح خیلی ساده قرار میگیرد.
The purpose of this study was to analyze the content of the new book of geography (3) applied to the 12th human base ( First print 97 ) and the ability to understand and understand it by students was based on three indicators of Flash readability, Faye and gunning. Content analysis with readability measurement approach is one of the methods for assessing the comprehensibility of text messages. This study sought to achieve the importance of how well the book complies with the readability formulas in terms of content planning principles .In the statistical community , the content of the applied geographic book (3) was the 12th human base, with three hundred-word examples selected from the first, middle, and last . The results of the study showed that the readability of the source according to the gunning Flash technique is comparable to the level of the 12th and slightly higher level, but according to the method of readability, this book is at the early level of the university.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی کتاب جدید التالیف جغرافیای(3)کاربردی پایه دوازدهم انسانی( چاپ اول سال 97)وبررسی سطح خوانایی آن براساس سه شاخص خوانایی سنجی فلش، فرای وگانینگ انجام گرفته است.
نتایج پژوهش نشان داد که میزان خوانایی منبع مورد نظر با توجه به تکنیک فلش وگانینگ با سطح پایه دوازدهم و کمی بالاترتناسب دارد اما براساس روش فرای سطح خوانایی این کتاب درسطح اوایل دانشگاه است.
فرایند تنظیم مطالب از نظر تعداد جملات در بخش های ابتدایی وسط وانتهایی نشان دهنده این است که اصل ساده به دشواری مطالب با توجه به تکنیک های خوانایی سنجی فلش و فرای رعایت نشده و محتوای متن کتاب از سطح دشوار به ساده پیش می رود ولی مطابق با شاخص گانینگ همگی جملات در سطح خیلی ساده قرار می گیرد.
نتایج خوانایی سنجی با استفاده از تکنیک فلش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق با اعداد به دست آمده در جدول4، میانگین سطح خوانایی نمونه متن های منتخب صد واژه ای از کتاب جغرافیای کاربردی پایه دوازدهم انسانی دور دوم متوسطه، عدد 34/52 است.
سطح خوانایی کتاب جغرافیای کاربردی پایه دوازدهم با روش فرای مطابق با داده های جدول، تجزیه وتحلیل اطلاعات براساس فرمول فرای، نشاه می دهد که با توجه به میانگین هجاها (232)و میانگین جملات (33/7) ومقایسه آن با نمودار فرای، مطالب این کتاب برای دانشگاه و بعد از دانشگاه مناسب است.
در این پژوهش به منظور بالا بردن سطح اطمینان از نتایج به دست آمده از تکنیک های خوانایی سنجی فلش، فرای وگانینگ، سه نمونه یک صد کلمه ای دیگر از ابتدا، وسط وانتهای متن کتاب جغرافیای (3)کاربردی پایه دوازدهم دوباره انتخاب شد و تمامی مراحل کار دوباره اجرا گردید ونتایج زیر حاصل شد: جدول7.