چکیده:
قرن بیست ویکم، در واقع دنیای استیلای فناوری اطلاعات و ارتباطات و دنیای شتابزدگی تاریخ به لحاظ
تغییرات شتابآمیز علمی، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود. سیستم آموزشی در یک جامعه و به تبع آن
آموزش و پرورش قادر نخواهد بود، همچون جزیره ای خود را منفک از نهادهای اجتماعی، ملی و فعل و
انفعالات گسترده بینالمللی در دهکده جهانی بداند، زیرا جامعه آموزشی مرکز ثقل این تحولات خواهد
بود. قرن بیست و یکم، گذر از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی است که از مهمترین عوامل این
رشد، حجم گسترده و عظیم دانش، معلومات و آگاهی میباشد. بنابراین روند گسترش فناوری و
تاثیرگذاری آن در همه شئونات زندگی، ضرورت استفاده از فناوری را به منظور بهبود فعالیت یادگیری و
کسب مهارتهای ارتباطی اجتناب ناپذیر میکند. بنابراین فناوری نوین نقش دانش آموزان را از ناقل دانش
به خالق محیط یادگیری متحول کرده و فراگیران ضمن آشنایی با چگونگی برقراری توازن میان راهنمایی و
عرضه مهارت و کسب انواع مهارتهای ارتباطی و با ایجاد مجال تفکر و کار مستقل، فراگیران در تسهیل فرایند یادگیری به ایفای نقش بپردازند. بنابراین نقش اساتید و وجود برنامه های مدون آموزشی در زمینه
مهارتهای زندگی و استفاده از وسایل جدید ارتباطی مثل اینترنت میتوانند با حفظ هویت فرهنگی و
اجتماعی در پرورش مهارتهای زندگی دانشجویان بسیار کارساز باشند.
خلاصه ماشینی:
در چنين شرايطي کسب مهارت هاي ارتباطي براي برخورد با مشکلات روزمره زندگي و جامعه پذيري مسئله اساسي است ، زيرا با رشد سريع فناوري روز و سرعت خيره کننده آن ، انسان ها قادر نخواهند بود، در همه حال خود را با شرايطي که مداوم در حال دگرگوني است ، وفق دهند.
تعاريف : اينترنت : اينترنت به مجموعه جهاني از رايانه ها اطلاق ميشود که اطلاعات را بين نقاط گوناگون دنيا را رد و بدل ميکند و يکي از گسترده ترين وسايل ارتباطي، آموزشي و پژوهشي است که در آستانه هزاره سوم در عرصه آموزش و پژوهش موفقيت هاي چشمگيري را براي نظام آموزش عالي خواهد داشت .
(کمالي، ١٣٨٢، ٤٠) مهمترين عوامل برقراري ارتباط بين فرستنده و گيرنده پيام به منظور کسب اطلاع و پيداکردن ايده هاي مشترک و توسعه مهارت هاي اجتماعي است .
(همان منبع ، ٤١) براي برقراري ارتباط موثر و ايجاد مهارت هاي ارتباطي عوامل فرهنگي و اقتصادي، تجارب شخصي و استفاده از اينترنت درشکل دهي انواع مهارت هاي ارتباطي بسيار موثر است .
(افضل نيا، ١٣٨٤، ١٠٨) نتيجه گيري: در قرن بيست و يکم سرعت تحولات علمي، فرهنگي و سياسي در جوامع مختلف دنيا و گسترش در توسعه منابع اطلاعاتي، تسهيل امکانات و ارتباطات جديد براي دسترسي همگان به منابع اطلاعاتي، ضرورت همگام سازي افراد جامعه به خصوص قشر دانش آموران با اطلاعات روز و يادگيري انواع مهارت هاي زندگي به خصوص مهارت هاي ارتباطي را صد چندان ميکند.