چکیده:
اعتبارسنجی تنها راهی است که دانشجویان، خانوادهها، مقامات دولتی و رسانهها بتوانند پی ببرند یک
دانشگاه و یا برنامه های آن، آموزش با کیفیت ارائه میکند وهمچنین اعتبارسنجی هم اعتبار و هم فرایند
است. از نظر اعتبار، اعتبارسنجی به منزله اطلاع رسانی عمومی است که موسسه یا برنامه توانسته از عهده
برآورده کردن استانداردهای کیفیت موردن نظر نمایندگی اعتبارسنجیکننده برآید. به عنوان فرآیند،
اعتبارسنجی مبین این حقیقت است که رسمیت یافتن از سوی نمایندگی اعتبارسنجیکننده، مستلزم تعهد
موسسه یا برنامه برای خود -بررسی و بازبینی بیرونی توسط همایان علمی خود است.
خلاصه ماشینی:
(کيامنش، (١٣٨٠:٣٣ به طور کلي اعتبارسنجي نقشهاي زير را در نظام آموزش عالي ايفا مي کند: (لون، ٢٠٠١) ــ تشريح و رسيدگي به اين امر که آيا موسسه يا برنامه به استانداردهاي مورد نظر دست يافته است يا خير؟ ــ مشارکت هر چه بيشتر اعضاي هيات علمي ودانشجويان به عنوان يکي از عوامل مهم در سنجش کيفيت نظام ــ کمک به موسسه براي ايجاد معيارهاي مورد قبول کيفيت ــ تجهيز موسسه در برابر فشارهاي دروني و بيروني ١٢٩ دوره جديد، سال سوم، شماره چهارم، تابستان ١٣٩٩ ١٣٩٩ ــ تحريک موسسه براي رشد و بهبود استانداردهاي کيفي ــ مشارکت همه جانبه اعضاء موسسه در فرايند ارزيابي يونگ و همکاران (١٩٨٣) اعتبارسنجي را فرايندي ميدانند که طي آن يک مؤسسه آموزشي و يا برنامههاي آن مورد ارزيابي قرار ميگيرد تا مشخص شود که چه اندازه به استانداردها يا معيارهاي از پيش تعيين شده دست يافته است.
١٣٤ دوره جديد، سال سوم، شماره چهارم، تابستان ١٣٩٩ ١٣٩٩ پيشينه تجربي حسيني، نصر (١٣٩١) در تحقيقي با عنوان اعتبارسنجي آموزش عالي در هزاره سوم با محوريت برنامه درسي، ابتدا ضمن مروري کوتاه بر رويکردي اتخاذ شده در رابطه با ارزيابي کيفيت درآموزش عالي، چالشهاي گريبانگير نظامهاي اعتبارسنجي و تضمين کيفيت را مورد بررسي قرار داده و سپس با استفاده از رويکردي تحليل سعي بر اين دارد تا الگوي مناسب وکارآمدي را با رويکردي سيستماتيک وبا محوريت برنامه درسي، که بتواند پاسخگوي چالشهاي ارزيابي آموزش عالي در هزاره سوم باشد را ارائه نمايد.