چکیده:
با توجه به رشد صعودی تولیدات علمی در ایران و جهان، نیاز به معیارهایی برای سنجش و مقایسه انتشارات علمی به شدت احساس میشود که این امر با استفاده از علمسنجی صورت میگیرد؛ علمی که از روش تجزیه و تحلیل دادهها بهره میگیرد. مجله علمی - پژوهشی زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از مجلات معتبر و مهم در زمینه زبان و ادبیات عربی در ایران به شمار میرود که در 11 شماره منتشره، 82 مقاله را از 131 نویسنده با مدرک دانشگاهی معتبر و از 27 دانشگاه و موسسه آموزشی به چاپ رسانده است. مقاله حاضر به بررسی آماری و تحلیلی تعداد نویسندگان مقالات، مدارک نویسندگان، میزان همکاری بین نویسندگان، مراکز و موسسات فعال در مجله و... پرداخته است. در این میان نتایج زیر به دست آمده است: 37 مقاله به صورت انفرادی و 45 مقاله نیز به صورت مشترک نگاشته شده است که 36 مقاله از مقالات مشترک به صورت همدانشگاهی و 9 مقاله به صورت غیرهمدانشگاهی تالیف شده است. حسن عبداللهی با 5 مقاله، بیشترین مشارکت را در نگارش مقالات مجله داشته و بیشترین فراوانی در زمینه مدارک علمی با 8/45 درصد متعلق به استادیاران است. ادبیات معاصر نیز با 4/30 درصد بیشترین فراوانی را در موضوعات مقالات نگارشی داشته است.
Given the increasing growth of scientific productions in Iran and in the world, the need for criteria for measuring and comparing scientific publications is highly felt by using scientism; a science that uses the data analysis method Is used. The Arabic Language and Literature Magazine of Ferdowsi University of Mashhad is one of the most trusted journals in the field of Arabic language and literature in Iran. In 11 issues published, 82 articles from 131 authors with valid academic degrees and 27 University and educational institute. The present paper aims at analyzing the statistical and analytical number of authors, articles, authorship, cooperation between authors, centers and institutes active in the journal. In the meantime, the following results are obtained: 37 articles are written individually and 45 articles are jointly written, 36 articles from joint papers are presented as an associate and 9 articles are non-academic. Hassan Abdollahi, with 5 papers, has the highest participation in writing articles and the most frequent scientific papers with 45.8 belongs to the professors. Contemporary literature has also been the most frequent subject in articles with 30.4.