چکیده:
فراگیری رسانههای الکترونیک در کنار تهاجم فرهنگی غرب، موجب گسترش فضای تحریک نیاز جنسی در جامعه ایران شده است که چالشهای متعددی را در امنیت اخلاقی جامعه، شکلگیری هویت کودکان، مدیریت نیاز جنسی برای نوجوانان و جوانان و بالاخره استحکام خانواده در ایران به وجود آورده است. هدف از این مقاله، پاسخ به چگونگی تربیت عفیفانه برای رشد اخلاق جنسی با رویکردی اسلامی در پیشگیری از آسیبهای روانی- اجتماعی مرتبط با این حوزه است. برای پاسخ به این مسئله با روش تحلیلی- استنباطی و مطالعهای میانرشتهای در معارف اسلامی و دانش ارتباطات، ضمن توجه به مفهوم ارتباط عفیفانه بهمثابه نظریهای فرهنگی- ارتباطی، بهصورتبندی مفهوم جدیدی به نام تربیت عفیفانه با توجه به تعریف تربیت اسلامی پرداخته شد. همچنین با تکیه بر روشها و مکانیسمهای تربیت اسلامی، جامعهپذیری و اخلاق جنسی، سرفصلهای تربیت عفیفانه استخراج شد. یافتههای تحقیق، نشان میدهد که آموزههای دینی تربیت عفیفانه بر ارتباطات کلامی (محتوای سخن) و غیرکلامی (صوت، استیذان، ارتباط صمیمی با نامحرم، عطر، ازدواج، حجاب، نگاه، عدم تبرج و عدم اختلاط) تأکید دارد. در پایان جدولی از تربیت عفیفانه برای سه دوره کودکی، نوجوانی و جوانی ارائه شد که روشها، عاملها و محتوای تربیت عفیفانه را مشخص میکند.
The expansion of electronic media along with Western cultural invasion promotes the need to stimulate Sex in Iranian society. This phenomenon has created numerous challenges in the community's security, the growth of children's identity, the management of sexual needs for adolescents and young people, and the well-being of family. The purpose of this article is to answer the question of how to virgin education for the development of sexual progress with an Islamic approach to preventing psychosocial harm associated with this area. To answer this question, by analyzing and studying the relationship between education and communication science, while paying attention to the concept of virgin communication as a cultural-communicative theory, a new conception of "education" was invented. Also, on the methods and mechanisms of Islamic education, socialization and sexual morality, the general outline of the virgin education was extracted. Findings of the research show that the religious teachings of virgin education emphasize verbal communication (verbal content) and non-verbal communication. Finally, a table of virgin education was presented for three periods of childhood, adolescence and youth, in which determines the factors and content of mental education.