چکیده:
درخت بهویژه سرو در اساطیر ایران و بسیاری از تمدنهای کهن مورد توجه بوده است. در اساطیر ایرانی سرو اهمیت بسیار دارد. آن را درختی ایرانی دانستهاند و نماد آیین زرتشت و گاه نماد اهورامزداست. با توجه به این زمینه اسطورهای، در ادبیات و شعر نیز کاربرد فراوانی یافته و مضامین ادبی بسیاری از آن ساخته شده است. در این مقاله سعی شد بازتاب این درخت خوشاندام در ادبیات بهویژه شعرپارسی بررسی شود. هرچند مطالبی بسیار کوتاه و پراکنده در برخی فرهنگهای تخصصی و عمومی در این باره آمده است، ولی به گونهای جامع که منتج به نتایجی معنیدار شود کاری صورت نگرفته است؛ بنابراین پس از فراهمآوردن مقدمات اسطورهای، با انتخاب آثار چند شاعر از هر دوره شعر پارسی مضامین و تناسبات ساختهشده با واژه سرو بررسی شدو سرانجام به این نتیجه رسید که: سرو به سبب پیشینه اسطورهای در شعر فارسی به عنوان نمادی مثبت کاربرد فراوانی یافته و نماد آزادی، خوشاندامی، بیتعلّقی و غیره شده است. ویژگیهای ظاهری این درخت دستمایه مضمونآفرینی شاعران فارسی شده، در تناسب با عناصر دیگر مانند نخل، میوه، گره، سایه، بلبل، قمری، مصراع، نی، موسیقی و غیره صور خیال و حسن تعلیلهای رنگارنگی در شعر فارسی پدید آورده است. در سبک خراسانی و عراقی مضامین و صور خیالی که با سرو ساخته میشد کاملاً مثبت بوده است، ولی بهتدریج مضامین منفی هم بهویژه در سبک هندی از آن آفریده شد که علت آن میتواند کمتوجهی شاعران متأخر به جنبههای نمادین و اسطورهای درخت سرو باشد.
It's mobile. It is considered an Iranian tree and is a symbol of the Zoroastrianism and sometimes the symbol of Ahura Mazda. Due to this mythological context, literary and poetry have also been used widely and many literary themes have been made. In this article, we tried to reflect on this cheerful tree in literature, especially poetry. However, very brief and diffuse material in some specialized and general cultures has been mentioned, but in a comprehensive way, which results in meaningful results, there has not been any work; therefore, after providing the mythological preconditions that have undoubtedly contributed to the development of the theorem, By choosing the works of several poets from each period of Persian poetry, the themes and proportions constructed with the word "cedar" were examined and finally concluded that: Cyrus has been widely used as a symbol of Persian mythology in Persian poetry as a symbol of affection and is a symbol of freedom, Behavioral, and so on. The apparent features of this tree are the theme of the Persian poets' themes, in proportion to other elements such as palm, fruit, knot, shadow, nightingale, lunar, mushroom, reed, imagery, and colorful narrations in Persian poetry. In the style of Khorasani and Iraqi, the themes and phrases created with the cypress were quite positive, but gradually negative themes, especially in the Indian style, were created, which could be due to the lack of attention of later poets to the symbolic and mythical aspects of the tree.