چکیده:
هدف این مقاله ارزیابی استوریهای پیج اینستاگرام صدفبیوتی،که از سوی مجله فوربز به عنوان دومین بلاگر اثرگذار اینستاگرام در سال 2019 انتخاب شد، و نحوهی نمایش سبکزندگی ، نوع ارتباطگیریاش با مخاطبان، میزان و نحوهی تبلیغات محصولات یا خدمات آرایشی و غیر آرایشی و همچنین جهتگیری وی درخصوص موضوعات مختلف است.این مطالعه از طریق روش تحلیل محتوا انجام شده و تمامی استوری های پیج صدف بیوتی در یک بازه زمانی 20 روزه براساس مقولهها و کدهای محقق ساخته مورد کدگزاری قرار گرفتهاند.در این پژوهش برای تحلیل نتایح تحقیق از نظریات زیمل، وبلن و وبر در خصوص مولفههای سبک زندگی،یادگیری اجتماعی آلبرت باندورا و همسازی ارتباطات گایلز بهره گرفته شده است. از مهمترین نتایج تحقیق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:بیشتر استوریهای صدفبیوتی اختصاص به محتواهای «اطلاعرسانی» و «سرگرمکننده» داشته است،بیشترین محورهای استوریهایش متعلق به محور «سفر» و موضوعات «شخصی» بوده است، او عموما تبلیغ پیج، کالا یا خدماتی را میکند که از آنها استفاده کرده و راضی و مطمئن بوده است،در اغلب موضوعات صدفبیوتی جهتگیری مثبت و موافق داشت،نوع ارتباطگیریاش با مخاطبان غالبا «صمیمی و مودبانه» بوده است و در طی دوره مطالعاتی این تحقیق ،صدفبیوتی اصلا به مسائل سیاسی بهویژه در ارتباط با ایران و مباحث اعتقادی و مذهبی نپرداخته است. براساس نتایج بدست آمده،مولفههای سبک زندگی که زیمل، وبلن و وبر از آنها یاد میکنند در استوریهای این پیج به وفور دیده میشود؛درواقع صدفبیوتی با نمایش جزییات سبک زندگی خود،زمینه را برای تقلید و الگوبرداری مخاطبانش به ویژه با ایجاد ارتباطی نزدیک و صمیمی با آنها فراهم میکند.
The purpose of this study is to analyse “Sadaf Beauty” webpage, which is a leading Instagram Pages in the area of “beauty” according to Forbes Magazine. The main research questions was how Sadaf's lifestyle is displayed to her audiences? This study conducted based on quantitative content analysis. The unit of the analysis was “stories”. The coding protocol was validated by two experts in the field of communication. In terms of the reliability, the test and re-test mechanism was carried out. The results of the Kappa tests were 0.7 and above, which showed the results are valid and reliable. The most important findings of the study are as below: Most Sadaf's stories were devoted to “informative” and “entertaining” contents; Most of her storylines were about travel and personal experiences; she generally advertises products or services that she has used and been satisfied with. In most cases, Sadaf had a positive and favorable orientation; the major type of communication that she used with the audiences was often “sincere and polite”. And apparently during these 20 days, Sadaf never mentioned any political issues, especially in relation to Iran and its cultural and religious issues. Based on the results of study, this article concludes that “Sadaf” is trying to influence the life styles of the audiences through demonstrating her personal life-style and also using some soft communication skills (such as “sincere and polite” communication etc.). This conclusion is mainly in line with some of the key findings and assumptions of previous studies and theories.
خلاصه ماشینی:
سال هشتم / زمستان ١٣٩٨ اینستاگرام و تغییر سبک زندگی: مطالعه ی موردی صدف بیوتی 1 عباس قنبری باغستان 2 فائزه جبارپور چکیده هدف این مقاله مطالعه و ارزیابی استوریهای پیج اینستاگرام صدف بیوتی،که از سوی مجله فوربز به عنوان دومین بلاگر اثرگذار اینستاگرام در سال ٢٠١٩ انتخاب شد، و نحوه ی نمایش سبک زندگی ، نوع ارتباط گیریاش با مخاطبان ، میزان و نحوه ی تبلیغات محصولات یا خدمات آرایشی و غیر آرایشی و همچنین جهت گیری وی درخصوص موضوعات مختلف است .
از مهمترین نتایج تحقیق میتوان به موارد زیر اشاره کرد: بیشتر استوریهای صدف بیوتی اختصاص به محتواهای «اطلاع رسانی» و «سرگرم کننده » داشته است ، بیشترین محورهای استوریهایش متعلق به محور «سفر» و موضوعات «شخصی» بود است ، او عموما تبلیغ پیج ، کالا یا خدماتی را میکند که از آن ها استفاده کرده و راضی و مطمئن بوده است ، در اغلب موضوعات صدف بیوتی جهت گیری مثبت و موافق داشت ، نوع ارتباط گیریاش با مخاطبان غالبا «صمیمی و مودبانه » بوده است و در طی دوره مطالعاتی این تحقیق ، صدف بیوتی اصلا به مسائل سیاسی به ویژه در ارتباط با ایران و مباحث اعتقادی و مذهبی نپرداخته است .
این تاثیرات را در سه بعد شیوه های رفتاری (محاوره ، سبک بیان ، برقراری ارتباط )، سلایق (شیوه طراحی پروفایل ، تصاویر پروفایل ، سبک طراحی داخلی منزل ) و منش فرهنگی افراد (پوشش ، نحوه دوست یابی، سرگرمی ها) میتوان مشاهده کرد (الطافی, ١٣٩٥) پژوهشی دیگر با عنوان «تجربه ی جوانان از زندگی با اینترنت » توسط فاطمه پاشایی، علیرضا نیکبخت نصرآبادی و خسرو توکل انجام شده است .