چکیده:
رسانه ها نقش بسیار مهمی در شکل دهی به فرهنگ، ارزش ها و اعتقادات افراد جامعه دارند. در عصر جدید با ظهور ماهواره ، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، جامعه و بویژه نوجوانان و جوانان بیشتر در معرض هجوم پیام های رسانه ای قرار دارند. در چنین شرایطی توسعه سواد رسانه ای آحاد جامعه به یک امر مهم و ضروری تبدیل شده است. مدارس نقش اساسی در توسعه سواد رسانه ای دانش آموزان به عهده دارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی آسیب ها و چالش های آموزش سواد رسانه ای در مدارس بود. به این منظور با 28 نفر از آموزگاران و دبیران آموزش و پرورش شهر شیراز و 3 نفر از صاحبنظران حوزه رسانه مصاحبه به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که مواردی همچون «توجه ناکافی محتوای کتاب های درسی دوره ابندایی و متوسطه اول به سواد رسانه ای»، «کمبود سواد رسانه ای معلمان و والدین دانش آموزان»، «کمبود امکانات کمک آموزشی در مدارس برای آموزش سواد رسانه ای»،«استفاده از شیوه های غیر فعال در آموزش سواد رسانه ای در مدارس»،« عدم وجود الگوی بومی آموزش سواد رسانه ای» و «عدم تناسب محتوای آموزش سواد رسانه با شرایط و ویژگی های محلی و منطقه ای» از آسیب ها و چالش های آموزش سواد رسانه ای در مدارس می باشد. در مجموع یافته های پژوهش نشان می دهد که در مدارس، بخصوص در دوره ابتدایی و متوسطه اول به خوبی به آموزش سواد رسانه ای توجه نمی شود.
The media play a very important role in shaping the culture, values and beliefs of people in society. In the new age, with the advent of satellites, Internet and virtual social networks, society and especially adolescents and young people are increasingly exposed to the onslaught of media messages. In such circumstances, the development of media literacy of individuals in society has become an important and necessary matter. Schools play a key role in developing students' media literacy. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the harms and challenges of media literacy education in schools. To this end, 28 teachers and 3 media experts were interviewed by researchers. The results showed that issues such as "insufficient attention of textbooks to media literacy", "lack of media literacy of teachers and parents of students", "lack of educational assistance facilities in schools for education" Media literacy "," Use of passive methods in teaching media literacy in schools "," Lack of a native model of media literacy education "and" Incompatibility of media literacy content with local conditions are harms and challenges of teaching media literacy in schools.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که مواردی همچون «توجه ناکافی محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول به سواد رسانه ای»، «کمبود سواد رسانه ای معلمان و والدین دانش آموزان »، «کمبود امکانات کمک آموزشی در مدارس برای آموزش سواد رسانه ای»، «استفاده از شیوه های غیرفعال در آموزش سواد رسانه ای در مدارس »، «عدم وجود الگوی بومی آموزش سواد رسانه ای» و «عدم تناسب محتوای آموزش سواد رسانه با شرایط و ویژگیهای محلی و منطقه ای» از آسیب ها و چالش های آموزش سواد رسانه ای در مدارس است .
با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه ای در عصر حاضر و با توجه به تأکید اسناد آموزش وپرورش بر این امر مهم ، در پژوهش حاضر، آسیب ها و چالش های آموزش سواد رسانه ای در مدارس دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم بررسی میشود.
در این پژوهش برای پی بردن به آسیب های و چالش های آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان از روش «مصاحبه نیمه ساختار یافته » استفاده شده است .
در این تحقیق از شیوه نمونه گیری هدفمند استفاده شده است ، یعنی نمونه ها انتخابی است و نمونه هایی که ما را بیشتر به پاسخ های واقعی نزدیک می کنند، انتخاب شده اند بنابراین تعدادی از دبیران دروس علوم اجتماعی و تفکر و سواد رسانه ای به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند و دیدگاه های آن ها پیرامون آسیب ها و چالش های پیش روی آموزش سواد رسانه ای دانش آموزان از طریق مصاحبه به دست آمد.