چکیده:
نگرشها به مفهوم «کودکی» در گذر زمان، دستخوش تغییرات اساسی شده و امروزه گسستگی بین مرزهای کودکی و بزرگسالی را شاهد هستیم. علاوه بر این، ماهیت «کودکی» متحول شده و ساختارهای اجتماعی بر این مفهوم اثرگذار هستند. تلقی امروزی از کودکی به مثابه سازهای اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، سیاسی و تاریخی تعریف میشود. به نظر میرسد، این بحث که رسانهها تغییر نگرش نسبت به مفهوم کودکی را چگونه نشان میدهند، موضوع مهمی باشد. تمرکز اصلی ما در این مقاله بر تحلیل روایت دو فیلم «خانه دوست کجاست» و «پایان رویاها» در چهارچوب نظریههای روایت و جامعهشناسی کودکی است تا با رویکرد روایتشناسی علاوه بر معرفی ساختار به معانی صریح و ضمنی روایتها بپردازیم. در نهایت، این برداشت حاصل شد که کودکی را میتوان عرصهای برای مطالعهی تغییرات اجتماعی در نظر گرفت و این تغییر را در میتوان در مقایسه فیلمهای تولیده شده در بازههای زمانی مختلف مشاهده کرد که چگونه روایت ساختارهای دنیای بزرگسالان، مسائل اجتماعی و فرایندهای اجتماعی در «فیلم خانه دوست کجاست» جای خود را به بازگویی ارتباطات و درونیات کودکی در فیلم «پایان رویاها» میدهد.
Attitudes toward the concept of "childhood" have undergone fundamental changes over time, and today we see a rift between childhood and adulthood.In addition, the nature of "childhood" has evolved, and social structures have influenced this concept.Today's conception of childhood is defined as a social, cultural, legal, political, and historical structure.It seems important to discuss how the media is changing attitudes toward the concept of childhood. Our main focus in this article is on analyzing the narrative of the two films "Where is the Friend's House" and "The End of Dreams" within the framework of theories of narrative theory and child sociology.Finally, it was found that childhood can be considered a field for studying social change, and this change can be seen in the comparison of films produced in different time periods, how to narrate the structures of the adult world, social issues and social processes in " "Where's the Friend's Home?" Replaces the childhood communications and interiors in "The End of Dreams.
خلاصه ماشینی:
تمرکز اصلی ما در این مقاله بر تحلیل روایت دو فیلم «خانه دوست کجاست » و «پایان رؤیاها» در چهارچوب نظریه های روایت و جامعه شناسی کودکی است تا با رویکرد روایت شناسی علاوه بر معرفی ساختار به معانی صریح و ضمنی روایت ها بپردازیم .
در نهایت ، این برداشت حاصل شد که کودکی را میتوان عرصه ای برای مطالعه تغییرات اجتماعی در نظر گرفت و این تغییر را در میتوان در مقایسه فیلم های تولیدشده در بازه های زمانی مختلف مشاهده کرد که چگونه روایت ساختارهای دنیای بزرگسالان ، مسائل اجتماعی و فرایندهای اجتماعی در «فیلم خانه دوست کجاست » جای خود را به بازگویی ارتباطات و درونیات کودکی در فیلم «پایان رؤیاها» میدهد.
فیلم کودک از جمله تولیدات رسانه ای است که به ادراک جامعه از مفهوم کودکی شکل میدهد و واقعیت هایی جهان را برای مخاطب کودک بازنمایی میکند.
با این پیش فرض ، میتوان گفت که برقراری ارتباط کودک با ژانر سینمایی ویژه خود بستگی به پاسخ این پرسش دارد که آیا سینمای کودک توانسته به جهان کودک نزدیک بشود و رویدادها را با چشم کودک ببیند؟ به علاوه روایت فیلم های کودک از جذابیت و کشش متناسب با مخاطب برخوردار است ؟ روایت شناسی ما اتفاق های متعددی را میبینیم و آن ها را به شکل داستان برای دیگران بازگو میکنیم .
بنابراین الگوی روایی این پژوهش رمزگان پنجگانه بارت انتخاب شده تا همراه با بررسی ساختار کلی روایت ، معانی و دلالت های ضمنی دو فیلم حوزه کودک مشخص شود.