چکیده:
یکی از مشکلات پژوهشگران دانشجو دشواری یافتن نمونه، هماهنگ کردن مکان و زمان مناسب برای انجام پژوهش است. استفاده از شبکههای پیامرسان فوری و کامپیوتر به محققان این امکان را میدهد که به مراجعان بالقوه، دسترسی راحتتری پیدا کنند و از این طریق محدودیتهای مکانی و زمانی را حذف میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی قابلیتها و محدودیتهای پژوهش در فضای مجازی است. روش این پژوهش کیفی و نمونه آن نه نفر از دانشجویانی است که کار پژوهش پایان نامه خود را با کمک فضای مجازی انجام دادهاند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شد. قابلیتهای فضای مجازی برای کار پژوهشی شامل "دسترسی و راحتی"، "انعطافپذیری"، "گمنامی"، "فرصتهای درمانبخش"، "فرصت پشتیبانی و نظارت استاد" و "قابلیتهای فراشناختی" میشود. همچنین محدودیتهای پژوهش در فضای مجازی مربوط به "ثبت و مستند سازی"، "فقدان قدرت کنترل"، "فقدان نشانههای تماس حضوری"، "دغدغههای اخلاقی" و "کند بودن فرایند" است. بنابراین ویژگی نوشتاری بودن از یک طرف به دلیل ایجاد قابلیتهای فراشناختی مزیتی عمده و از طرف دیگر به دلیل فقدان نشانههای فرازبانی چالشی جدی به حساب میآید. لذا بهترین اقدام، انجام پژوهش به شیوهای ترکیبی است که هر دو مزیت را دربرگیرد.
Cyberspace, a Place for Research in Helping Professions: Capabilities and Limitations Abstract One problem for student researchers is the difficulty of finding a sample and coordinating the location and time for research. The use of instant messaging and computer networks enables researchers to find easier access for potential users, thereby eliminating spatial and temporal constraints. The purpose of this study is to investigate the capabilities and limitations of research in telegram setting. The method of this research is qualitative, and its sample, is nine students who have done their dissertation research in the telegram setting. The research tool was semi-structured interview and data analysis was done by the thematic analysis. Telegram capabilities for research work includ “accessibility and comfort”, “flexibility”, “anonymity”, “therapeutic opportunities”, “faculty support and supervision capabilities”, “metacognitive capabilities”, and the constraints for research in telegram setting are “documentation constraints”, “lack of control over the situations”, “lack of contact signs”, “ethical concerns”, and ”slowness of process”. Therefore, due to the creation of metacognitive capabilities, writing is a major advantage of interviewing in telegram. On the other hand, is a serious challenge due to the lack of meta-tagging symptoms, therefore the best thing to do is research in a hybrid way that includes both benefits. Keyword: instant messaging, research, online, interview, qualitative, access
خلاصه ماشینی:
گرچه ، پژوهشگران کيفي هم گام با افزايش استفاده مردم از اينترنت ، در پژوهش هاي خود، در پي استفاده از ابزارهاي برخط برآمده اند (Abrams, Wang, Song, Galindo ـ ,Synnot, Hill, Summers ,٢٠١٤ ,Gonzalez ٢٠١٤ ,Taylor).
ادبيات پژوهش برخط نشان ميدهد استفاده از شبکه هاي پيام رسان ( ,Oseni, Dingley ٢٠١٧) و کامپيوتر (٢٠١٠ ,Burns ; ٢٠١٢ ,Bruckman &Dimond, Fiesler, DiSalvo, Pelc, ) در تحقيق داراي مزايا و معايب است که براي انجام پژوهش لازم است بررسي شود تا کاربرد آنها با مصاحبه رودررو مقايسه شود: مصاحبه برخط به محققان اين امکان را ميدهد که به مراجعان بالقوه ، دسترسي راحت تري پيدا کنند و از اين طريق محدوديت هاي مکاني و زماني را حذف ميکند.
اين مورد به ويژه وقتي فاصله جغرافيايي آن قدر زياد باشد که دسترسي ناممکن ميشود، يا دسترسي به جمعيت هايي خاص مثل بيماران (٢٠١٢ ,Cook)، ارتشيها (٢٠٠٦ ,Opdenakker)، سالمندان (٢٠١١ ,O’Connor &Brondani, MacEntee, ) و مصرف کنندگان نوجوان مواد (٢٠١٢ ,Barratt) و خبرنگاران به خاطر ترس از بيان فساد دولتي (٢٠١٧ ,Oseni, Dingley) دشوار است ، امتياز مهمي محسوب ميشود.
با توجه به اينکه پژوهش هاي اندکي در مورد کاربرد شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان فوري به عنوان يک روش تحقيق در حرفه هاي ياورانه وجود دارد (٢٠٠٨ ,Fontes, M O'Mahony)، لازم است براي استفاده از فضاي مجازي جهت پژوهش کيفي، مزايا و معايب آن بررسي شود.