چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای جنسی بر صمیمیت و پرخاشگری دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز بود. روش این پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری ما در این پژوهش کلیه دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز میباشد. نمونه پژوهش شامل 30 زوج بود که به روش در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای لازم در این پژوهش پرسشنامه صمیمیت زناشویی و پرسشنامه سنجش پرخاشگری میباشد. به منظور اجرای پژوهش پس از گمارش آزمودنیها در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل، در ابتدا پرسشنامه صمیمیت زناشویی و پرخاشگری به هر دو گروه ارائه شد تا آنها را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش در معرض 6 جلسه 2 ساعته آموزش جنسی قرار گرفت (هفتهای یک جلسه) و گروه کنترل نیز در این مدت به زندگی روزمره خود پرداختند. یک هفته پس از اتمام جلسات آموزش جنسی، دوباره پرسشنامه صمیمیت زناشویی و پرخاشگری به هر دو گروه ارائه شد تا دوباره آن را تکمیل کنند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای جنسی بر افزایش صمیمیت و کاهش پرخاشگری دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد تبریز تأثیر معناداری دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ارتباط جنسی مطلوب برای دانشجویان متأهل میتواند با بهبود مشکلات و تعارضات زناشویی و افزایش صمیمیت زناشویی و کاهش پرخاشگری، زمینهساز بهبود کیفیت رابطه و افزایش دوام زندگی زناشویی آنها شود.
The purpose of this study was to investigate the Effectiveness of sexual skills education on intimacy and aggression of married students at Tabriz Azad University. The method was semi-experimental. Our statistical population is all married students of Tabriz Azad University. The research sample will consist of 30 couples who will be selected by voluntary and available method and will be assigned to one of the test and control groups (15 couples, 15 couples). The necessary tools for this research are marital intimacy and aggression assessment questionnaire. In order to collect the information of the researcher by referring to Tabriz Azad University Consultation Center and selecting the sample with the coordination of the authorities, first, in the pre-test phase, both groups completed questionnaires, the experimental group was then subjected to an independent variable and the control group followed its previous program. The sessions lasted for a period of two hours with a weekly sequence of sessions and each session. In order to carry out post-placement research in each of the experimental and control groups, the marital intimacy and aggression questionnaire was first provided to both groups to complete them (pre-test stage). The experimental group was then subjected to six sessions of 2 hours of sexual education (weekly one session), and the control group also went to their daily routine during this period. A week after the completion of sex education sessions, again the marital intimacy and aggression questionnaire was presented to both groups to complete it again (post-test phase). To analyze the data, covariance analysis was used. The results showed that the training of sexual skills on increasing theintimacy and reducing the aggression of married students in Tabriz Azad University has a significant effect.
Keywords:
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي جنسي بر افزايش صميميت و کاهش پرخاشگري دانشجويان متأهل دانشگاه آزاد تبريز تأثير معناداري دارد.
با توجه به اين که روابط جنسي صحيح ، با کيفيت و رضايت بخش همسران ، رضايت زناشــويي و ســلامت روان بالاتري را براي آن ها به دنبال خواهد داشــت و اين روابط در صــورتي که مسؤولانه ، در چارچوب خانواده و برطرف کننده نيازهاي زن و شوهر باشد، سهم مؤثري در دوام و قوام خانواده دارد و مانع از فروپاشي اين نهاد مقدس مي شود و از سويي بي توجهي به مسائل جنسي و عدم رضايتمندي جنسي هم براي خود فرد عوارضي نظير افسردگي،اضطراب ، کاهش اعتماد به نفس و انزوا را به همراه دارد و هم باعث بروز مشــکل در حوزه روابط خانوادگي و زناشــويي مي شــود که در نهايت ممکن اســت به طلاق عاطفي يا حقوقي ختم شــود و از طرفي با عنايت به اين که امروزه در جامعه ما کمبود آموزش هاي جنسي صحيح و مناسب براي زوج ها بيش از پيش احساس مي گردد، لذا اين پژوهش به دنبال بررسي و پاسخ گويي به اين سؤال اصلي است که آيا آموزش مهارت هاي جنسي به دانشجويان متأهل مي تواند ميزان صميميت را افزايش و باعث کاهش پرخاشگري شود؟ روش پژوهش روش اين پژوهش نيمه آزمايشـــي و طرح آن گروه کنترل نابرابر اســـت .
بحث و نتيجه گيري يافته اول تحقيق حاضــر اين بود که آموزش مهارت هاي جنســي بر افزايش صــميميت زناشــويي دانشجويان متأهل تأثير مثبت معناداري دارد.
بنابراين آموزش مهارت هاي جنسي باعث افزايش صميميت زناشويي دانشجويان متأهل شده است .